Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Vilka skidor ska jag köpa?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 11608" data-attributes="member: 13245"><p>Jag måste hålla med om att skidlärare, och kanske då även blivande sådana, har en tämligen speciell åkstil. Generaliserar man lite bruykar skidlärare gilla just skidor som X-Scream som är oerhört lättåkta och mjuka.</p><p></p><p>Ett råd som syfter mot framtiden och till den lite mer aggresiva åkaren är att den typ av mellanbreda skidor med midjor från ca 68 till ca 75 mm inte är det bästa att satsa på. Man kan tro att de här "mellanskidorna" är bra kompromisser, men i praktiken tycker jag att en smalare eller en bredare skida är bättre. Med andra ord, lever man för att åka hård pist är det bättre att satsa på en pistskida med midja runt 62-66mm. Är man mindre intresserade av hårda pister kan man lika gärna gå direkt till en feting, med midja en bit över 80 mm. De senare skidorna är inte så begränsade som man kan tro och, tycker jag, inte sämre i hård pist än "mellanskidorna". Dessa breda plank ger inte bara bättre flyt i lössnö utan också en helt ny dimension åt "carving" i pist. Detta resonemang förutsätter dock, som sagt, att du är lite aggressiv.</p><p></p><p>Mina råd ovan gäller för övrigt oavsett om du letar efter ett högfartsstabilt ånglok (som tex Völkl P50 F1, Stöckli Stormrider, Völkl G4 eller Stöckli Asteroid) eller en lättkörd cruiser (t.ex. Salomon Crossmax, X-Scream eller Pocket Rocket). </p><p></p><p>Själv kör jag (65kg ,177cm) på diverse storslalom och super-G lagg från 190 till 203 samt ett par G41 198. Jag har kört en del på mellanbreddsskidor, men det är att betrakta som ett skönt och avslappnande, men i längden lite tråkigt och meningslöst tidsfördriv jämfört med skidorna ovan.</p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 11608, member: 13245"] Jag måste hålla med om att skidlärare, och kanske då även blivande sådana, har en tämligen speciell åkstil. Generaliserar man lite bruykar skidlärare gilla just skidor som X-Scream som är oerhört lättåkta och mjuka. Ett råd som syfter mot framtiden och till den lite mer aggresiva åkaren är att den typ av mellanbreda skidor med midjor från ca 68 till ca 75 mm inte är det bästa att satsa på. Man kan tro att de här "mellanskidorna" är bra kompromisser, men i praktiken tycker jag att en smalare eller en bredare skida är bättre. Med andra ord, lever man för att åka hård pist är det bättre att satsa på en pistskida med midja runt 62-66mm. Är man mindre intresserade av hårda pister kan man lika gärna gå direkt till en feting, med midja en bit över 80 mm. De senare skidorna är inte så begränsade som man kan tro och, tycker jag, inte sämre i hård pist än "mellanskidorna". Dessa breda plank ger inte bara bättre flyt i lössnö utan också en helt ny dimension åt "carving" i pist. Detta resonemang förutsätter dock, som sagt, att du är lite aggressiv. Mina råd ovan gäller för övrigt oavsett om du letar efter ett högfartsstabilt ånglok (som tex Völkl P50 F1, Stöckli Stormrider, Völkl G4 eller Stöckli Asteroid) eller en lättkörd cruiser (t.ex. Salomon Crossmax, X-Scream eller Pocket Rocket). Själv kör jag (65kg ,177cm) på diverse storslalom och super-G lagg från 190 till 203 samt ett par G41 198. Jag har kört en del på mellanbreddsskidor, men det är att betrakta som ett skönt och avslappnande, men i längden lite tråkigt och meningslöst tidsfördriv jämfört med skidorna ovan. HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Vilka skidor ska jag köpa?
Tillbaka
Topp