Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Vilka skidor ska jag välja? Är dessa sköna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 100713" data-attributes="member: 13863"><p>Hej Petter!</p><p></p><p>Jag har nyligen köpt ett par "slalomcarver" och testade just de skidor du beskriver. Jag har de senaste säsongerna kört ett par Head Monster 85, 186 cm, vilket innebär att jag är van att köra snabbt och stort. Är välbyggd kille på 186 cm med 90 kg muskler...</p><p></p><p>Både Salomon EQ 10 SC och Fischer RC4 Race SC är riktiga "racecarvers" med de för och nackdelar detta innebär. Går som på räls på hårt underlag och är oerhört fartstabila så länge de hålls på kant. Är exakta i sitt beteende och kräver god teknik, styrka och en skidåkare som är aktiv. Fungerar mindre bra när underlaget mjuknar och är ojämnt och är riktigt jobbiga i lössnön där de antingen går rakt fram eller skär ned. Jag upplever Salomon som kvickar in i svängen och mer svängvillig än Fischer. Ficher kräver lite mer kraft och kantisättning vilket iofs. gör den något mer lätthanterlig när det blir brant. Båda två mycket bra skidor, men något ensidiga, hög fart på hårt underlag är vad som gäller! Jag har testat både skidorna i 170 cm.</p><p></p><p>Salomon Streetracer 10 har samma mått som EQ 10 SC men är betydligt mjukare vilket gör skidan mer allsidig. Tillskillnad från en ren "racecarver" går de riktigt bra även på mjukt underlag och tack vare sin mjuka framände lyfter de någorlunda i lössnön! De är dock inte lika exakta och fartstabila som EQ och kan upplevas som riktigt fladdriga om de körs på sladd (gör inte det...). Med vassa kanter och högt tryck på kanten fungerar de bra även i branta isiga pister även om de inte ger samma stabilitet som EQ eller RC4.</p><p></p><p>Mitt val? Streetracer 10, 170 cm. Första dagen var det mjukt i pisterna och skidorna var vansinnigt roliga. Dag 2 var det stenhårt och jag kanande omkring som "Bambi på hal is", trodde jag hade gjort en riktigt dålig affär. Men efter en "raceslipning" med 87 gr. hängning bytte skidan karaktär och visade sig kunna hålla emot även i hög hastighet på hårt underlag (intressant hur mycket slipningen betyder för hur en skida upplevs och beter sig). På hårt underlag måste dock skidan köras med bestämdhet på skär, annars fladdrar den mjuka framänden som en vindflöjel, med rätt tryck blir skidan stabil även i höga hastigheter (på sladd är den hemsk...).</p><p></p><p>That´s all kids! / MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 100713, member: 13863"] Hej Petter! Jag har nyligen köpt ett par "slalomcarver" och testade just de skidor du beskriver. Jag har de senaste säsongerna kört ett par Head Monster 85, 186 cm, vilket innebär att jag är van att köra snabbt och stort. Är välbyggd kille på 186 cm med 90 kg muskler... Både Salomon EQ 10 SC och Fischer RC4 Race SC är riktiga "racecarvers" med de för och nackdelar detta innebär. Går som på räls på hårt underlag och är oerhört fartstabila så länge de hålls på kant. Är exakta i sitt beteende och kräver god teknik, styrka och en skidåkare som är aktiv. Fungerar mindre bra när underlaget mjuknar och är ojämnt och är riktigt jobbiga i lössnön där de antingen går rakt fram eller skär ned. Jag upplever Salomon som kvickar in i svängen och mer svängvillig än Fischer. Ficher kräver lite mer kraft och kantisättning vilket iofs. gör den något mer lätthanterlig när det blir brant. Båda två mycket bra skidor, men något ensidiga, hög fart på hårt underlag är vad som gäller! Jag har testat både skidorna i 170 cm. Salomon Streetracer 10 har samma mått som EQ 10 SC men är betydligt mjukare vilket gör skidan mer allsidig. Tillskillnad från en ren "racecarver" går de riktigt bra även på mjukt underlag och tack vare sin mjuka framände lyfter de någorlunda i lössnön! De är dock inte lika exakta och fartstabila som EQ och kan upplevas som riktigt fladdriga om de körs på sladd (gör inte det...). Med vassa kanter och högt tryck på kanten fungerar de bra även i branta isiga pister även om de inte ger samma stabilitet som EQ eller RC4. Mitt val? Streetracer 10, 170 cm. Första dagen var det mjukt i pisterna och skidorna var vansinnigt roliga. Dag 2 var det stenhårt och jag kanande omkring som "Bambi på hal is", trodde jag hade gjort en riktigt dålig affär. Men efter en "raceslipning" med 87 gr. hängning bytte skidan karaktär och visade sig kunna hålla emot även i hög hastighet på hårt underlag (intressant hur mycket slipningen betyder för hur en skida upplevs och beter sig). På hårt underlag måste dock skidan köras med bestämdhet på skär, annars fladdrar den mjuka framänden som en vindflöjel, med rätt tryck blir skidan stabil även i höga hastigheter (på sladd är den hemsk...). That´s all kids! / MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Vilka skidor ska jag välja? Är dessa sköna?
Tillbaka
Topp