Vilka skidor ska jag välja (nybörjare)

JeppeK

Ny medlem
Efter många års frånvaro har jag nu åkt någon gång med ett par lånade twin-tip skidor av en kompis. Jag hade nu tänkt införskaffa mej ett par egna skidor men vet inte riktigt vad jag ska välja för något, jag förstår om ni tycker er ha läst denna fråga 1000 gånger men jag har sökt runt lite på forumet och ingen liknande tråd matchar det jag funderar på så bra.

Vad ska jag välja för skidor?, Är 180cm lång väger 83kg och åker 98% bara på pisten i medelstora backar, jag gissar att twintip skidorna jag åkt på är fel val för mej. Är ute efter en skida som är hyffsat lättåkt men som jag samtidigt kan utvecklas med?

Jag är mest ute efter att köpa begangnat eller nyare som inte är så dyra, men att kolla efter skidor på blocket då man inte har någon aning vad man är ute efter är svårt. Så är det någon som har något tips på någon skida som kan passa mej vore det riktigt bra.

MVH
Jesper

Senast ändrad:
98% i pisten. Ja...då ska du ju ha ett par pistmisiler då. Sen en skida som gör dig till en bättre åkare well... den får du leeta noga efter. hahaha

Sj tycker jag att du bör börja i den ena ändan av utrustningen för att sedan ta tag i nästa. Kort sagt så bör du hitta ett par bra pjäxor att ha på dina fötter. Gå till en duktig bootfitter och se till att du får ett par som passar dig ordentligt. Eftersom du ska mest åka pist och att du väger som du gör så kan det vara en idé att kolla på ett par som är aningen styvare. Nu är jag ingen pistspeciallist på ngt sätt men ett salomonflex på 110 kan vara allright till dig skulle jag tro?? (snälla..rätta mig om jag har fel. Väääldigt runda tal är nu..)

En bra och billig skidasom du kan utvecklas med är Fischer Progressor 7
Bäst i test kategori upp till 5000 kr enligt Råd o Rön

ALPINBUTIK sa:
En bra och billig skidasom du kan utvecklas med är Fischer Progressor 7
Bäst i test kategori upp till 5000 kr enligt Råd o Rön
hmmm...är det bara jag som skulle va skeptisk till en skida som råd o rön rekommenderade??

Det är inte för att råd och rön rekomenderar skidan som jag föreslår den. Deras test var omfattande med både proffesionella åkare samt samt vanliga Svensson. Sålde nog ca 20 par av den skidan förra säsongen och fick bara goda omdömen om den.Skidan sålde slut i princip hela landet tidigt
Hela Fischers progressor serie med 7,8,9 finns i topp i de flesta tester
Litar nog lika mycket på råd och röns tester då det inte finns något kommersiellt värde för dem att framhålla en speciell skida

Av egen erfarenhet vet jag att den som annonserar mycket får ofta en artikel om sin verksamhet

Senast ändrad:
Lånar tråden. Jag väger 82 kg och är runt 178 cm lång och åker bara park. Vilken skida ska jag då välja och vilken längd? Vill ju inte ha en alldeles för mjuk skida men ändå inte en jättehård. Är 174 bra eller blir 177 mer lagom?

Tillbaka
Topp