Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Vilka skidor ska jag välja?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 5273" data-attributes="member: 12152"><p>Jag körde den här säsongen på ett par Dynastar Arno Adam 188cm. Dessa skidor kan jag rekommendera dig att testa om du vill ha en skida som fungerar överallt. Den är 80mm bred under foten. Det ger ett hyffsat flyt i löst, även jämfört med rena offpistskidor som AK Launcher (uuuuhh, så trög den är i pist om man inte kör stenhårt hela tiden) eller PocketRocket. Skillnaden mot ett par "70-skidor" är enorm. När jag köpte skidorna skulle de ersätta mina gamla allmountains XScream som har hängt med sedan -98. Nackdelen med XScreamen är och har alltid varit den otrygga känslan på hårt underlag och hög fart i pist. Jag har därför tidigare alternerat med en Völkl P30 RaceCarver (188cm) de dagar som det har blivit enbart piståkning.</p><p>Det som slog mig mest med Arnoskidan är att de är så MYCKET bättre i pist än de gamla Salomonskidorna. Kortsväng, carving, blådåre, allt funkar rikigt bra. Faktum är att jag har åkt klart mest på dem under vintern. Jag tycker att det är roligare att åka på Arno:n tom i riktigt isiga förhållanden. Efter något åk med Völkl-skidan (som är konstruerad för isiga pister) byter man tillbaka till Arnon bara för att den går bättre. Tar man sedan exempelvis ett åk med den gamla guldskidan Ross Viper 9.9 blir man nästan rädd av den totala frånvaron av stabilitet. Man blir blir smärsamt påmind om att utvecklingen går framåt.</p><p></p><p>Jag tycker att du ska satsa på en lite hårdare skida med midjemått mellan 80 och 85 mm. Testa Völkl G41, Arno (finns även i en fullblodsversion i 198cm och 87mm, stum som få) och andra skidor i samma segment. Under vintern har jag även åkt en del på PocketRocket 185cm(brorsans val). Den är betydligt ostadigare och känns på något oklart sett lite överstyrd i pist, men den har samtidigt ett svårslaget flyt i lössnö för en 185-skida. </p><p>När det gäller längden kan jag säga att jag är 182 cm och väger 75 kg och tycker att 188 cm är helt perfekt i längd. Visst kan det kännas smidigt med en 175-180-skida när man ska packa skidboxen, men speciellt utanför pisten känns det otryggt. Inte bara i hög fart som ofta nämns, utan även i lugnare åkning med korta svängar. Man får känslan av att skidorna dippar och att man håller på att ramla framåt. "Lösningen" blir då att ta plats i baksätet och det är ju inget som värmer i själen. En 200-skida å andra sidan blir hopplöst trög och trist när man inte vågar släppa på och snön börjar bli tung. Man blir helt enkelt tröttare av att åka på en så stor skida. Lever man för de där långa svängarna i uppkört puder nerför en lagom lutande äng slår de dock allt. </p><p></p><p>Vad du än köper, så gå inte under 80 mm i midjemått. Snacket om att breda skidor inte funkar bra i pist är rent skitsnack. Har man åkt en vinter på breda grejor känns det snarare som att skidor under 70 mm inte fungerar någonstans. Man ställer om tekniken omedvetet till den bredare midjan och när man sedan byter tillbaka känns även en raceskida som en 1000-kronors skumskida. Fladder, fladder och sedan står man åter på bredare grejor...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 5273, member: 12152"] Jag körde den här säsongen på ett par Dynastar Arno Adam 188cm. Dessa skidor kan jag rekommendera dig att testa om du vill ha en skida som fungerar överallt. Den är 80mm bred under foten. Det ger ett hyffsat flyt i löst, även jämfört med rena offpistskidor som AK Launcher (uuuuhh, så trög den är i pist om man inte kör stenhårt hela tiden) eller PocketRocket. Skillnaden mot ett par "70-skidor" är enorm. När jag köpte skidorna skulle de ersätta mina gamla allmountains XScream som har hängt med sedan -98. Nackdelen med XScreamen är och har alltid varit den otrygga känslan på hårt underlag och hög fart i pist. Jag har därför tidigare alternerat med en Völkl P30 RaceCarver (188cm) de dagar som det har blivit enbart piståkning. Det som slog mig mest med Arnoskidan är att de är så MYCKET bättre i pist än de gamla Salomonskidorna. Kortsväng, carving, blådåre, allt funkar rikigt bra. Faktum är att jag har åkt klart mest på dem under vintern. Jag tycker att det är roligare att åka på Arno:n tom i riktigt isiga förhållanden. Efter något åk med Völkl-skidan (som är konstruerad för isiga pister) byter man tillbaka till Arnon bara för att den går bättre. Tar man sedan exempelvis ett åk med den gamla guldskidan Ross Viper 9.9 blir man nästan rädd av den totala frånvaron av stabilitet. Man blir blir smärsamt påmind om att utvecklingen går framåt. Jag tycker att du ska satsa på en lite hårdare skida med midjemått mellan 80 och 85 mm. Testa Völkl G41, Arno (finns även i en fullblodsversion i 198cm och 87mm, stum som få) och andra skidor i samma segment. Under vintern har jag även åkt en del på PocketRocket 185cm(brorsans val). Den är betydligt ostadigare och känns på något oklart sett lite överstyrd i pist, men den har samtidigt ett svårslaget flyt i lössnö för en 185-skida. När det gäller längden kan jag säga att jag är 182 cm och väger 75 kg och tycker att 188 cm är helt perfekt i längd. Visst kan det kännas smidigt med en 175-180-skida när man ska packa skidboxen, men speciellt utanför pisten känns det otryggt. Inte bara i hög fart som ofta nämns, utan även i lugnare åkning med korta svängar. Man får känslan av att skidorna dippar och att man håller på att ramla framåt. "Lösningen" blir då att ta plats i baksätet och det är ju inget som värmer i själen. En 200-skida å andra sidan blir hopplöst trög och trist när man inte vågar släppa på och snön börjar bli tung. Man blir helt enkelt tröttare av att åka på en så stor skida. Lever man för de där långa svängarna i uppkört puder nerför en lagom lutande äng slår de dock allt. Vad du än köper, så gå inte under 80 mm i midjemått. Snacket om att breda skidor inte funkar bra i pist är rent skitsnack. Har man åkt en vinter på breda grejor känns det snarare som att skidor under 70 mm inte fungerar någonstans. Man ställer om tekniken omedvetet till den bredare midjan och när man sedan byter tillbaka känns även en raceskida som en 1000-kronors skumskida. Fladder, fladder och sedan står man åter på bredare grejor... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Vilka skidor ska jag välja?
Tillbaka
Topp