Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Vilka skidor ska jag välja?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 5274" data-attributes="member: 13245"><p>Jag håller med MnO. Feta skidor är bättre i pist än vad man kan tro om man inte provat. Jag kör själv G41 och dessa skidor håller ett skär som är helt otroligt. Är det riktigt hårt håller en smal riktig storslalomskida givetvis greppet bättre och ger mer kick ur svängen, men G41:an ger intressant nog ett stabilare intryck.</p><p></p><p>Obs att jämförelsen då är mellan G41 och en riktig storslalomskida, gjord för racing på WC-nivå. På en sådan racingskida måste man dessutom ligga på som ett jehu och köra med en extremt aktiv kantisättning för att den skall funka. G41:an funkar också bäst med lite mer aktiv stil, men kräver ändå inte lika mycket energi. </p><p>Jämfört med de flesta "smala" friåkningsskidor är en skida som G41 mycket roligare, även i pist. </p><p></p><p>Möjligen men undantag för rent puder är de förhållanden man har mest nytta av G41:an all typ av uppkörd snö. Med en så pass bred skida kan du ligga och bränna över och genom i stort sett vad som helst i stora super-G svängar med mycket kant. Med en storslalomskida är detta i princip omöjligt eftersom den måste ha något hårt att sätta emot för att svänga bra.</p><p></p><p>Slutsatsen är att om du bara kör stenhård pist och har en lysande teknik kan en bra storslalomskida vara rätt val. Om du ens funderar på någon friåkningsliknande variant, gå hela vägen upp över 80mm. Är du orolig för pist-egenskaperna, välj någon av de lite rejälare bredisarna som t.ex. G41 (eller Arno som jag dock inte provat).</p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 5274, member: 13245"] Jag håller med MnO. Feta skidor är bättre i pist än vad man kan tro om man inte provat. Jag kör själv G41 och dessa skidor håller ett skär som är helt otroligt. Är det riktigt hårt håller en smal riktig storslalomskida givetvis greppet bättre och ger mer kick ur svängen, men G41:an ger intressant nog ett stabilare intryck. Obs att jämförelsen då är mellan G41 och en riktig storslalomskida, gjord för racing på WC-nivå. På en sådan racingskida måste man dessutom ligga på som ett jehu och köra med en extremt aktiv kantisättning för att den skall funka. G41:an funkar också bäst med lite mer aktiv stil, men kräver ändå inte lika mycket energi. Jämfört med de flesta "smala" friåkningsskidor är en skida som G41 mycket roligare, även i pist. Möjligen men undantag för rent puder är de förhållanden man har mest nytta av G41:an all typ av uppkörd snö. Med en så pass bred skida kan du ligga och bränna över och genom i stort sett vad som helst i stora super-G svängar med mycket kant. Med en storslalomskida är detta i princip omöjligt eftersom den måste ha något hårt att sätta emot för att svänga bra. Slutsatsen är att om du bara kör stenhård pist och har en lysande teknik kan en bra storslalomskida vara rätt val. Om du ens funderar på någon friåkningsliknande variant, gå hela vägen upp över 80mm. Är du orolig för pist-egenskaperna, välj någon av de lite rejälare bredisarna som t.ex. G41 (eller Arno som jag dock inte provat). HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Vilka skidor ska jag välja?
Tillbaka
Topp