Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilka skidor ska man köpa inför första skidsäsongen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jarle" data-source="post: 1282973" data-attributes="member: 33485"><p>Det där med bredd är ju dock högst subjektivt. Jag som har gjort lika många säsonger (där jag uteslutande åkt skidor för min egen skull) har sällan åkt med pistskidor. De dagarna mina raceskidor åkte fram uppgick till någon enstaka dag per säsong. En bredare skida beter sig bättre vid friåkning av en hel rad med anledningar och eftersom jag näst intill aldrig åkte i någon pist var smala skidor (säg sub 105mm) sällan ett vettigt val.</p><p></p><p>Det beror helt enkelt på vad åkaren i fråga uppskattar för typ av åkning. Den överväldigande majoriteten av säsongare jag träffat (ja, anekdotisk bevisföring), både under de säsonger jag själv gjorde och genom mitt senare arbete, har alla åkt mer utanför än i pisterna. TS uttrycker ju dessutom själv att han tidigare varit missnöjd med de smalare skidor han åkt på.</p><p></p><p>Nog för att raceskidor, eller bra pistskidor för den delen, är svårslagna på nypreppat och/eller riktigt hårt underlag men så fort det blir lite mjukare i backen är ett par gediget byggda lite bredare skidor mer underhållande. Dessutom har de ju fördelen att bete sig bättre utanför pisten om andan faller på.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jarle, post: 1282973, member: 33485"] Det där med bredd är ju dock högst subjektivt. Jag som har gjort lika många säsonger (där jag uteslutande åkt skidor för min egen skull) har sällan åkt med pistskidor. De dagarna mina raceskidor åkte fram uppgick till någon enstaka dag per säsong. En bredare skida beter sig bättre vid friåkning av en hel rad med anledningar och eftersom jag näst intill aldrig åkte i någon pist var smala skidor (säg sub 105mm) sällan ett vettigt val. Det beror helt enkelt på vad åkaren i fråga uppskattar för typ av åkning. Den överväldigande majoriteten av säsongare jag träffat (ja, anekdotisk bevisföring), både under de säsonger jag själv gjorde och genom mitt senare arbete, har alla åkt mer utanför än i pisterna. TS uttrycker ju dessutom själv att han tidigare varit missnöjd med de smalare skidor han åkt på. Nog för att raceskidor, eller bra pistskidor för den delen, är svårslagna på nypreppat och/eller riktigt hårt underlag men så fort det blir lite mjukare i backen är ett par gediget byggda lite bredare skidor mer underhållande. Dessutom har de ju fördelen att bete sig bättre utanför pisten om andan faller på. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilka skidor ska man köpa inför första skidsäsongen?
Tillbaka
Topp