Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilka skidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="waxoff" data-source="post: 1338397" data-attributes="member: 99032"><p>Hmm, så här strax baki fullmånen när man ändå har svårt att sova är det väl lika bra att ge sig in i tråden...</p><p></p><p>Rent generellt, böjmjuka skidor blir enligt mig oftast inte "fladdriga" i högre fart, jag förstår fortfarande inte, och har aldrig hittat en skida som fladdrar när man pressar dem... Ja, förutom att en lång rockad tip på hårt underlag kan flexa uppåt och neråt när kanterna inte är i ingrepp. Om man nu mot förmodan och sämre åkförmåga hellre kollar på skidspetsarna än dit man vill att svängen ska ta en till. Hur fan får ni andra en skida att fladdra? Så egentligen, fladdrande skidor, jo tjena!</p><p></p><p>Snarare tenderar böjmjuka skidor till att också vara vridmjuka. Dvs de fixar inte att hålla skäret när man laddar dem med lite svängkommando under högre last. Om du inte hänger med när den böjmjuka skidan svänger när den böjer sig, så är det inte skidsn, det är du! Jähä, den "fladdrade"!</p><p></p><p>En kul pistskida som aldrig viker ner sig men som alla inte behärskar är en ren FIS SL. Den är inte den mest böjmjukaste, men.den kan köras nästan hur fort som helst, och den pallar för last. Men ve dig om du ställer upp den på kant i (för) hög fart och trycker till. Ja då krävs det att du håller hårt i styret, annars flyger du huvudstupa!</p><p></p><p>Åter (nästan) till ämnet... Det finns en skrälldus med lagg som säkert skulle passa TS utomordentligt. Men kombinationen böjmjuk och vridstyv är inte lättfunnen som jag ser det. Ibland läser man skidtester, där testaren/na påstår att de här skidorna har en övre fartgräns. Vi är alltid inte överens!</p><p></p><p>Jag har aldrig sett TS åka (btw, TS, har du nån filmsnutt på nåt åk att lägga till?) , och att rekommendera någon någonting utan den inblicken är vanskligt enligt mig... Säger bara att Anomaly-serien från Blizz är förmodligen mer allsidiga än Kendo/Mantra, och att jag till skillnad mot några andra reviwers att BC vena cor inte alls viker ner sig med fart (fast pjäxmitt -6 tycker jag är för långt fram) Samt om hela berget fortfarande finns i fokus och 100 midja inte är för brett så kanske Heritage Supernova 100.</p><p></p><p>Fullmåne eller inte, nu släcker jag lampan!</p><p></p><p>P.S. upp med klippet på nåt åk TS, då får du bättre råd!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="waxoff, post: 1338397, member: 99032"] Hmm, så här strax baki fullmånen när man ändå har svårt att sova är det väl lika bra att ge sig in i tråden... Rent generellt, böjmjuka skidor blir enligt mig oftast inte "fladdriga" i högre fart, jag förstår fortfarande inte, och har aldrig hittat en skida som fladdrar när man pressar dem... Ja, förutom att en lång rockad tip på hårt underlag kan flexa uppåt och neråt när kanterna inte är i ingrepp. Om man nu mot förmodan och sämre åkförmåga hellre kollar på skidspetsarna än dit man vill att svängen ska ta en till. Hur fan får ni andra en skida att fladdra? Så egentligen, fladdrande skidor, jo tjena! Snarare tenderar böjmjuka skidor till att också vara vridmjuka. Dvs de fixar inte att hålla skäret när man laddar dem med lite svängkommando under högre last. Om du inte hänger med när den böjmjuka skidan svänger när den böjer sig, så är det inte skidsn, det är du! Jähä, den "fladdrade"! En kul pistskida som aldrig viker ner sig men som alla inte behärskar är en ren FIS SL. Den är inte den mest böjmjukaste, men.den kan köras nästan hur fort som helst, och den pallar för last. Men ve dig om du ställer upp den på kant i (för) hög fart och trycker till. Ja då krävs det att du håller hårt i styret, annars flyger du huvudstupa! Åter (nästan) till ämnet... Det finns en skrälldus med lagg som säkert skulle passa TS utomordentligt. Men kombinationen böjmjuk och vridstyv är inte lättfunnen som jag ser det. Ibland läser man skidtester, där testaren/na påstår att de här skidorna har en övre fartgräns. Vi är alltid inte överens! Jag har aldrig sett TS åka (btw, TS, har du nån filmsnutt på nåt åk att lägga till?) , och att rekommendera någon någonting utan den inblicken är vanskligt enligt mig... Säger bara att Anomaly-serien från Blizz är förmodligen mer allsidiga än Kendo/Mantra, och att jag till skillnad mot några andra reviwers att BC vena cor inte alls viker ner sig med fart (fast pjäxmitt -6 tycker jag är för långt fram) Samt om hela berget fortfarande finns i fokus och 100 midja inte är för brett så kanske Heritage Supernova 100. Fullmåne eller inte, nu släcker jag lampan! P.S. upp med klippet på nåt åk TS, då får du bättre råd! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilka skidor?
Tillbaka
Topp