Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilka skidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jarle" data-source="post: 1338424" data-attributes="member: 33485"><p>Jag misstänker starkt att de flesta egentligen pratar om tippar som rör sig alternativt skidor som simmar pga geometriska orsaker när skidorna har låga, eller inga, vinklar</p><p></p><p>Med det sagt kan skidor definitivt fladdra, oftast genom an kombination av hårt, slagigt underlag och hög fart. Varenda slowmo klipp på traverserna can Hahnenkamm är goda exempel på det. Däremot kan skidor som är mjuka i längsled, under vissa omständigheter, ha en dämpande effekt men skidans material och dess dämpande effekter på olika frekvenser är minst lika viktigt. Personligen föredrar jag skidor som, för min vikt, känns lagom mjuka för ändamålet. En parkskida, SL, GS och friåkningsskida kommer att ha olika Flex i alla less för att kännas riktigt hemma.</p><p></p><p>Vad det gäller tester och personliga utlåtanden så finns det många parametrar att ta hänsyn till, både från åkare, aktuellt underlag, språkbruk osv. Jag skulle tro att de flesta menar att en skidas fartbegränsning handlar om i vilken hastighet den egentligen trivs bäst. När jag säger att blade trivs bäst i det lägre fartregistret menar jag givetvis inte att den inte går att åka fort på (nåja, med en så bred front lär ha ett högre cW än en DH,</p><p>-skida) utan snarare att den inte riktigt beter sig som tänkt utanför detta register. Går det att åka 100+ på den?</p><p>Säkert. Kommer den att villigt kasta sig in på snäva svängar på rena skär? Absolut inte, det uppstår en hel del oönskade ting vid betydligt lägre hastigheter - oaktat åkarens tekniska förmåga. Kan jag anpassa mig för att få den att kännas stabilare i hög fart, få fast kanterna och åka på skär i en typ av sväng som belastar mig och materialet mindre? Definitivt. Men skidor är som bekant verktyg för olika ändamål och jag köper ett par blade/mirus cor/formula lika lite för störtlopp som jag köper ett par Bodacious för barnbacken</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jarle, post: 1338424, member: 33485"] Jag misstänker starkt att de flesta egentligen pratar om tippar som rör sig alternativt skidor som simmar pga geometriska orsaker när skidorna har låga, eller inga, vinklar Med det sagt kan skidor definitivt fladdra, oftast genom an kombination av hårt, slagigt underlag och hög fart. Varenda slowmo klipp på traverserna can Hahnenkamm är goda exempel på det. Däremot kan skidor som är mjuka i längsled, under vissa omständigheter, ha en dämpande effekt men skidans material och dess dämpande effekter på olika frekvenser är minst lika viktigt. Personligen föredrar jag skidor som, för min vikt, känns lagom mjuka för ändamålet. En parkskida, SL, GS och friåkningsskida kommer att ha olika Flex i alla less för att kännas riktigt hemma. Vad det gäller tester och personliga utlåtanden så finns det många parametrar att ta hänsyn till, både från åkare, aktuellt underlag, språkbruk osv. Jag skulle tro att de flesta menar att en skidas fartbegränsning handlar om i vilken hastighet den egentligen trivs bäst. När jag säger att blade trivs bäst i det lägre fartregistret menar jag givetvis inte att den inte går att åka fort på (nåja, med en så bred front lär ha ett högre cW än en DH, -skida) utan snarare att den inte riktigt beter sig som tänkt utanför detta register. Går det att åka 100+ på den? Säkert. Kommer den att villigt kasta sig in på snäva svängar på rena skär? Absolut inte, det uppstår en hel del oönskade ting vid betydligt lägre hastigheter - oaktat åkarens tekniska förmåga. Kan jag anpassa mig för att få den att kännas stabilare i hög fart, få fast kanterna och åka på skär i en typ av sväng som belastar mig och materialet mindre? Definitivt. Men skidor är som bekant verktyg för olika ändamål och jag köper ett par blade/mirus cor/formula lika lite för störtlopp som jag köper ett par Bodacious för barnbacken [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilka skidor?
Tillbaka
Topp