Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilka topptursskidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fabianSvensson" data-source="post: 1321284" data-attributes="member: 146777"><p>Åker man bara 2-3 veckor om året borde man välja skida efter det mest vanliga föret och inte det man vill ha. Åker man i norden är det då inte midjedjupt puder. [USER=80520]@RandoScando[/USER] är ju ute mycket mer än många av oss, så man ska nog lyssna bra där. Personligen har jag aldrig förstått mig på skidor över 100 mm i scandinavien, framförallt om man håller på med "vanlig" åkning utgåendes från södra sverige. Realistiskt åker man väl till Jämtland då? Jag skulle aldrig släppa med mig en 105 mm skida uppför bara för att få 2 sväng i djup puder och 28 i hård, vindpåverkat där en 95 mm skida hade funkat hur bra som helst.</p><p>Bilzzard Zero G 95, som beskrevs väl redan, är en av de bästa lätta skidor jag åkte på. Tycker det är en ganska typiskt Blizzard. Dvs den har otroligt mycket att ge och kan kräva massa av en åkare, men det går att slöåka ändå. Det är en traditionell skida, som jag tycker är bra i Scandinavien. Är ju ändå rätt ofta vindpåverkat och hård. Vill man har lite mer "modernare" shape är Extrem Fusion 95 Carbon en rolig och lätt skida också.</p><p>Vill man sätta riktig prio på nerför tycker jag att man kan fundera på att ta tyngre skidor och sätta en bra och lätt bindning på. Klart det ska passa ihop, men går att spara en del vikt där. Själv kör jag alla "kortare" (dvs dagsturer) med min gamla Bonafide med Tecton. Inte lätt, men otroligt roligt på vägen när där man kan trycka på oändligt i "nordiska" förhållanden.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fabianSvensson, post: 1321284, member: 146777"] Åker man bara 2-3 veckor om året borde man välja skida efter det mest vanliga föret och inte det man vill ha. Åker man i norden är det då inte midjedjupt puder. [USER=80520]@RandoScando[/USER] är ju ute mycket mer än många av oss, så man ska nog lyssna bra där. Personligen har jag aldrig förstått mig på skidor över 100 mm i scandinavien, framförallt om man håller på med "vanlig" åkning utgåendes från södra sverige. Realistiskt åker man väl till Jämtland då? Jag skulle aldrig släppa med mig en 105 mm skida uppför bara för att få 2 sväng i djup puder och 28 i hård, vindpåverkat där en 95 mm skida hade funkat hur bra som helst. Bilzzard Zero G 95, som beskrevs väl redan, är en av de bästa lätta skidor jag åkte på. Tycker det är en ganska typiskt Blizzard. Dvs den har otroligt mycket att ge och kan kräva massa av en åkare, men det går att slöåka ändå. Det är en traditionell skida, som jag tycker är bra i Scandinavien. Är ju ändå rätt ofta vindpåverkat och hård. Vill man har lite mer "modernare" shape är Extrem Fusion 95 Carbon en rolig och lätt skida också. Vill man sätta riktig prio på nerför tycker jag att man kan fundera på att ta tyngre skidor och sätta en bra och lätt bindning på. Klart det ska passa ihop, men går att spara en del vikt där. Själv kör jag alla "kortare" (dvs dagsturer) med min gamla Bonafide med Tecton. Inte lätt, men otroligt roligt på vägen när där man kan trycka på oändligt i "nordiska" förhållanden. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilka topptursskidor?
Tillbaka
Topp