Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilka topptursskidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="TurGubben" data-source="post: 1321293" data-attributes="member: 193619"><p>Skidor är ju väldigt personligt, men efter att ha turat i många år, mest i Skandinavien, har jag kommit till vissa slutsatser (som kanske är uppenbara). Om man går runt 1 000 höjdmeter eller däröver så spelar vikt roll. Lättare skida = trevligare dag uppför.</p><p></p><p>Min egen kravspec är <1500 gr, helst <1 400 gr. Det kan man uppnå genom att välja en lätt modell och/eller korta längd/bredd. En kortare skida är också enklare och trevligare att hantera i branta lappkast eller om de ska hängas upp på ryggan. Därför ligger jag längdmässigt strax under min egen längd. </p><p></p><p>Vad gäller bredd så har jag gått ner från 105 mm till 100 mm. Jag gillar viss bredd för utförsåkningens skull och ibland får man faktiskt några pudersvängar. Tycker dock inte att 105 är något problem på isiga skin tracks (även om en smalare skida är bättre.</p><p></p><p>Jag har också gått från en radie på 23 m till 16.4 m för att jag prioriterar en mer lättsvängd skida eftersom det passar min åkstil på topptur, dvs lägre fart och fler svängar, men det är personligt. Det kan vara en marginell nackdel men mycket radie på en isig skin track eftersom mittpartiet på skidan inte får lika mycket kontakt med snön, men med lite medvetenhet om detta och noggrannhet så löser man det.</p><p></p><p>Med allt detta sagt åker jag själv nu på en G3 Seekr, 170 cm, 100 mm, radie 16,4m och 1390 gr som jag är mycket nöjd med. Frugan har en G3 Findr.</p><p></p><p>Om man kan tolerera lite mer vikt och kanske lite bättre utförsegenskaper så är mina barn (23 och 25 år, fd raceåkare) väldigt nöjda med sin Nordica Enforcer Unlimited med måtten 172 cm, 104 mm, 16,5m och 1650 gr</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="TurGubben, post: 1321293, member: 193619"] Skidor är ju väldigt personligt, men efter att ha turat i många år, mest i Skandinavien, har jag kommit till vissa slutsatser (som kanske är uppenbara). Om man går runt 1 000 höjdmeter eller däröver så spelar vikt roll. Lättare skida = trevligare dag uppför. Min egen kravspec är <1500 gr, helst <1 400 gr. Det kan man uppnå genom att välja en lätt modell och/eller korta längd/bredd. En kortare skida är också enklare och trevligare att hantera i branta lappkast eller om de ska hängas upp på ryggan. Därför ligger jag längdmässigt strax under min egen längd. Vad gäller bredd så har jag gått ner från 105 mm till 100 mm. Jag gillar viss bredd för utförsåkningens skull och ibland får man faktiskt några pudersvängar. Tycker dock inte att 105 är något problem på isiga skin tracks (även om en smalare skida är bättre. Jag har också gått från en radie på 23 m till 16.4 m för att jag prioriterar en mer lättsvängd skida eftersom det passar min åkstil på topptur, dvs lägre fart och fler svängar, men det är personligt. Det kan vara en marginell nackdel men mycket radie på en isig skin track eftersom mittpartiet på skidan inte får lika mycket kontakt med snön, men med lite medvetenhet om detta och noggrannhet så löser man det. Med allt detta sagt åker jag själv nu på en G3 Seekr, 170 cm, 100 mm, radie 16,4m och 1390 gr som jag är mycket nöjd med. Frugan har en G3 Findr. Om man kan tolerera lite mer vikt och kanske lite bättre utförsegenskaper så är mina barn (23 och 25 år, fd raceåkare) väldigt nöjda med sin Nordica Enforcer Unlimited med måtten 172 cm, 104 mm, 16,5m och 1650 gr [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilka topptursskidor?
Tillbaka
Topp