Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilken Allmountain skida för djupsnö och pist ska jag välja ?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Xswe" data-source="post: 1054215" data-attributes="member: 151858"><p>FOTOlof! </p><p></p><p>Härligt att du försöker ta dig tillbaka, har även jag fått ta ett ofrivilligt avbrott 2001-2009 men det är så kul att kunna stå på skidor igen.</p><p></p><p>Rent generellt är skidorna snällare och mer lätthanterliga nu så din fot kommer ta mindre stryk än med dom carvingskidor du kört med tidigare. Att köpa en tuff, bred och "perfekt" skida när du varit borta så länge tycker jag känns överdrivet utan du bör köpa en bra allroundskida och sen hyra och testa när du känner att fysiken och tekniken är igång igen.</p><p></p><p>Ett fegt, ekonomiskt och bra val skulle vara tex rossignols experice88 som faktiskt går Ok i offpisten men är riktigt trevlig och snäll i backen och med din längd/vikt så kommer du kunna köra den hårt.</p><p></p><p>Det finns otroligt många bra skidor i ca 88mm-midja från både solomon (X-drive), völk (RTM-serien) och de andra stora tillverkarna att du inte kommer att bli missnöjd med något av dem. Har du pengarna och vill ha stabilare och tuffare grejer så kan dock både Kästle och Stöckli-skidor vara intressanta för dig, och vissa av dessa är mer anpassade för dem som har åkt mycket på äldre skidmodeller.</p><p></p><p>Med din "gamla" teknik och att du vill ha lite mer lyft i lössnön skulle jag gå på skidor som är lika långa eller minst 5 cm längre än din läng. (rocker gör att effektiva skidan blir kortare, så om du gillade att carva 170 cm tidigare så kan du lägga till 5-10 centimeter utan problem).</p><p></p><p>Välkommen tillbaka. (Och bränn pengarna på ett par grymma pjäxor som du formgjuter och customizerar för att skydda och stödja foten då detta ger så oerhört mycket bättre utväxling än ett par skidor)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Xswe, post: 1054215, member: 151858"] FOTOlof! Härligt att du försöker ta dig tillbaka, har även jag fått ta ett ofrivilligt avbrott 2001-2009 men det är så kul att kunna stå på skidor igen. Rent generellt är skidorna snällare och mer lätthanterliga nu så din fot kommer ta mindre stryk än med dom carvingskidor du kört med tidigare. Att köpa en tuff, bred och "perfekt" skida när du varit borta så länge tycker jag känns överdrivet utan du bör köpa en bra allroundskida och sen hyra och testa när du känner att fysiken och tekniken är igång igen. Ett fegt, ekonomiskt och bra val skulle vara tex rossignols experice88 som faktiskt går Ok i offpisten men är riktigt trevlig och snäll i backen och med din längd/vikt så kommer du kunna köra den hårt. Det finns otroligt många bra skidor i ca 88mm-midja från både solomon (X-drive), völk (RTM-serien) och de andra stora tillverkarna att du inte kommer att bli missnöjd med något av dem. Har du pengarna och vill ha stabilare och tuffare grejer så kan dock både Kästle och Stöckli-skidor vara intressanta för dig, och vissa av dessa är mer anpassade för dem som har åkt mycket på äldre skidmodeller. Med din "gamla" teknik och att du vill ha lite mer lyft i lössnön skulle jag gå på skidor som är lika långa eller minst 5 cm längre än din läng. (rocker gör att effektiva skidan blir kortare, så om du gillade att carva 170 cm tidigare så kan du lägga till 5-10 centimeter utan problem). Välkommen tillbaka. (Och bränn pengarna på ett par grymma pjäxor som du formgjuter och customizerar för att skydda och stödja foten då detta ger så oerhört mycket bättre utväxling än ett par skidor) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilken Allmountain skida för djupsnö och pist ska jag välja ?
Tillbaka
Topp