Vilken Burton med ICS väljer man?

Jakbob

Medlem
Jag är 185 cm, 75-80 kg och har åkt rätt så många år. Offpist, leka/tramsa runt, pist och park är väl ordningen jag kör i. Det innebär dock inte att jag inte kör park, jag hoppar en del osv men det blir inte lika mycket. Rails osv är jag inte lika intresserad av och det är därför inte lika viktigt.

Nosen på min Burton Custom 158 (08-09 tror jag) är nu lite knäckt och jag inser att den inte klarar en vinter till. Mina Triad EST gillar jag dock och de behåller jag. Studentbudgeten tillåter inte för mycket av det roliga.

Jag har kollat in;
*Custom V-rocker
*Custom Flying V
*Sherlock
*Joystick

Jag har dock tyvärr aldrig satt mig in riktigt i bräddjungeln och känner mig därför lite vilsen nu när det är dags för mig. 158 cm kan ibland kännas lite kort och jag funderar på att gå upp till i alla fall 160 nu. Jag gillar att känna mig obegränsad och ha en bräda som alltid fungerar bra. Bra flyt i offpisten utan att behöva få kramp i bakbenet pga att man måste luta sig tillbaka är viktigt. Samtidigt mycket lekfullt då jag är en typisk "brötig" åkare som alltid hittar möjligheter att ha skoj och vurpa. En inte alltför styv bräda är också viktigt.

Efter två gjorda säsonger känner jag verkligen att jag borde ha mer koll än vad jag har, men tyvärr har jag inte det så jag hoppas någon annan kan trycka i väg mig i rätt riktning..

du verkar ha slagit in pa rocker - vilket väl är logiskt för delarna offpist och lek... och antagligen kan bidra till utvecklingen i största allmänhet...

men för din pist-del och park-del (som du ju skrev inte innefattar saker gjorda av stal och plast) kanske det skulle var värt att ha en normal camber...

bara ytterliggare en idee :D

delta: Anledningen till att jag är inne på rocker är väl just för offpiståkandet. Kan jag få nosen att sjunka under snön lite så är jag nöjd, i park och pist är har jag egentligen inget jag vill ändra på som det är med min nuvarande custom. Helt enkelt känns det lite viktigare att få upp lite mer flyt i lössnön.

Kullis: Jag nöjer mig med att spana Burton nu då jag har ett par EST-bindningar som jag gillar och vill därför gärna slippa köpa nya bindningar. ICS är därför ett måste just nu.

Någon som har något att säga om längden, runt 160? 2 cm längre än vad jag har nu, hur stor skillnad gör det?

Jakbob sa:
CustomX sa:
Om du har lust att ta ett lite längre svar så är jag tacksam. Varför joysticken framför de andra?
Var på fyllan när jag skrev, gjorde så gott jag kunde.

Testade den förra året, jävligt allround bräda utvecklad av ett litet gäng grymma åkare(bla Chris Sörman), om jag nu mot förmodan skulle köra på Burton prytlar skulle jag satsa på den just av den anledning att den duger mer än väl i parken och kan dessutom leverera som BCjibb-bräda. Cstmen är så klart en grym bräda, lite som en Volvo V70(underförstått kanske lite tråkig).

Självklart ska du ha rocker..

Japp, sörman kör joystick i både park/jibb och i backcountry.

Dock kör han väl en längre i BC såklart.

CustomX sa:
Var på fyllan när jag skrev, gjorde så gott jag kunde.

Testade den förra året, jävligt allround bräda utvecklad av ett litet gäng grymma åkare(bla Chris Sörman), om jag nu mot förmodan skulle köra på Burton prytlar skulle jag satsa på den just av den anledning att den duger mer än väl i parken och kan dessutom leverera som BCjibb-bräda. Cstmen är så klart en grym bräda, lite som en Volvo V70(underförstått kanske lite tråkig).

Självklart ska du ha rocker..
Haha, jag tycker att du gjorde mycket bra ifrån dig trots fyllan, bara jag som inte hängde med på de korta svaren. Custom känns lite tråkigt (V70), ja, men jag har alltid tyckt att min är skön och eftersom jag inte vill köpa(eller i alla fall finansiera köp av) nya bindningar får det fortsätta i samma spår.
Jag känner dock att jag har lite dålig koll på skillnaden på de olika modellerna. När jag kollar runt snabbt tycker jag att Flying V, custom v-rocker och joystick låter rätt så lika vilket gör det jobbigare att behöva ta ett beslut :)

Det jag även funderar på är som sagt längden. Har kört med 1,58 senaste åren men då det är fram för allt lössnön jag gillar så funderar jag på att gå upp lite i längd. Är 1,60 - 1,61 ett bra alternativ? Man säger väl att man med rocker ska kunna gå ner någon centimeter i längd jämfört med icke rocker?

Går jag upp i längd behöver jag ju även ett nytt snowboardfodral :/

vi är ganska lika jag är 186 och typ 72-73 och jag kör i ar normalt pipe med 158cm forum destroyer (inte rocker och inte directional utan twin).. och den känns rätt ok i längd för pist och kickers men lite för mjuk för pipen (forum säger flex 5 och jag e i början av weight rangen).. jag har ocksa kört lite customX (dvs directional men inte rocker) 158cm och den kändes sjukt bra i pisten och pipen... den har iof flex 7 enligt burton och vanliga custom inklusive Vmodellen 5...

nu trodde jag iof att custom/V var samma brädshape som customX - bara mjukare - men nu när man kollar sa verkar det inte alls stämma utan är en helt annan bräda... sa slutsatsen skulle nog bli fel... men annars skulle jag säga safe-betta uppat till 160 om om puder-prestandan är viktigast med risk för lite akwardness vid leken... eller stanna pa 158 för att vara säkrare pa lekprestanda och gymma lite och luta bakat i puder.

Efter att ha läst mer så är jag mer o mer inne på joysticken.

Längden blir i så fall 1,57 eller 1,61. Det är ett svårt val för mig :(
1,59 skulle jag vilja ha, skulle varit ett bra mellanting, nu vet jag inte riktigt. Vill ha så bra flyt som möjligt i offpisten men klart man vill kunna leka med. Hur mycket märker man av 3 extra centimeter?
Offpist är det absolut roligaste enligt mig, men när det inte finns massa lössnö så är det ju skoj att få leka runt i park eller på vad som finns. Nu har jag ju inte ens möjligheten att köra på med 1,58 som jag är van vid :/

Köp två :)

Jag är ca 186 och kör på 157, prioriterar pistlek/park.

du kommer dock definitivt kunna "leka runt" med 161 cm också.

CustomX: Då blir jag ju som alla mina retarderade skidkompisar "Hmm, undra vilka skidor man ska ta i dag?" + "Fan, nu skulle jag ju haft de andra skidorna". Det jag gillar är ju att ha ALLT hela tiden :)

Nu när det kommer till längden måste jag dock tydligen välja sida. 157/161.

Det tråkiga är att jag känner mig så omedveten om hur annorlunda det känns med olika längder. Har kört på 158 utan att testa något annat ett bra tag så jag vet inte ens hur några centimeter åt olika håll påverkar.
Då det är puder som faktiskt får mig att ta mig iväg på resor och gå runt bland fjällen så kanske det inte är mer än rätt med den längre. Att leka runt är skoj men det ska väl inte bli omöjligt med 3 cm extra längd heller..

Om det är rocker längst ut i tail och nose borde du kunna gå upp i längd då du får mindra yta i marken på en med rocker.

kör på 161an då blir det dessutom ännu lättare att bränna ifrån dina retarderade inlinespolare ;-)

Känns som att det lutar allt mer åt 1,61 nu då. Nu ska jag bara spana upp ett tillräckligt bra pris. Tror att det är här ebay får hoppa in o rädda mig.

CustomX: Jag är snarare orolig över att jag kommer att få vänta för länge nere vid liften!

Tack för all hjälp allihopa!

Du skall juh såklart har en joystick 159 WIDE, perfekt längd och wide är det ända som gäller

WIDE? Det har jag alltid hållt mig borta från. Har ca 43 boots och aldrig behövt wide. Krånglar inte den extra bredden till det för en? Hur stor skillnad känns det att gå kant till kant?

jag har 42 i skor och tycker wide är mkt skönare, flyter så mkt bättre i puder och är bara så mkt skönare, inte gött att köra på tandpetare!

customX har ju rätt - antingen tva brädor eller kompromissa och da maste du välja vad som är viktigast för dig...

wide är inget bra förslag - det kan sabba kant till kant transitionen nagot enormt om man inte är tung, krallig, stora fötter... och dina är ju normala med 43 (sa lange du inte har nagra mega-stora-pa-utsidan-skor) och den eventuella fördelen pa rails/boxar har du ju ingen nytta av... (jag har kört exempelvis nagon burton i wide och även evil twin 159 wide (som är en ganska mjuk bräda) och det var inte roligt att försöka leka) ...

appropa skillnaden pa olika längder hur det känns: i parken/lek sa är det inte sa stor fara om du tar för kort bräda = eventuellt dalig support vid landning med framat eller bakvikt (speciellt om brädan e mjuk) och att du aker runt och känner konstant att brädan känns lite för liten, speciellt med fet stance... (kanske iof gar att häva genom att göra stancen smalare för att fa längre nos och tail)... tar du däremot en för lang bräda (speciellt om den är styv) kan det kännas som du star pa nagon sort surfbräda eller cementblock som du inte kan navigera...typ trycka ifran vid tricks kan kännas som att du kör lastbil....

Jag har fortfarande inte köpt någon bräda.. har ioförsig inte åkt än men nu börjar det bli stressat.

Om jag skulle kollat på andra märken och inte bara Burton, vad borde jag kolla in då? Gärna något stryktåligt, mina brädor har en förmåga att få mycket stryk och gå sönder. Nuvarande Custom:en visar sig vara värre knäckt än vad jag kom ihåg :/

Signal Omni är ett grymt allround alternativ likaså forum destroyer.

Helt ärligt tycker jag du klämmer joysticken i 157. Jag har en 154a, som jag kör som jibstick MEN tog ut den i pudret förra helgen, och är det djupt nog puder är det INGA problem över huvudtaget. Känns bara som en joystick i 161 e en waste lixom. den e kort mjuk och rolig och det känns som en 161a skulle sabba lite lekfullhet verklish... skulle sitta nice som fan med triads tror jag, låter som en kinglig setup, ut och köp :D

Thomsson sa:
Signal Omni är ett grymt allround alternativ likaså forum destroyer.
Forum Destroyer, camber, är riktigt nice. Inte för hard och inte för mjuk för att leka med... Rastade precis min alldelles nyss i total stenhard liten pist och liten park - med nya stalkanter är den en lekdröm jämfört med lite styvare att customX 158 med kassa stalkanter.... men det är ju en true twin sa det är ju inget att ha för pisten för dig...

Tillbaka
Topp