Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Vilken film ska man ha i kameran
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="freeride_nu" data-source="post: 1194" data-attributes="member: 10565"><p>OK, jag hade rekomenderat dia istället för vanliga pappersbilder. Diarullar ger mycket bättre färger och mycket andra godsaker som saknas på pappersbilderna. Men då måste man också ha en diaprojektor att visa bilderna på.</p><p>Det brukar ju annars vara så att desto dyrare filmer är desto bättre kvalitet.</p><p></p><p>När Du väljer film, bör Du främst tänka på två saker; filmkänslighet och negativ/positiv film. Känsligheten, ISO-värdet, avgör hur mycket ljus som kommer att krävas för att få en riktig exponering (lagom ljushet). Ju snabbare film -högre ISO-tal- desto mindre ljus kommer kameran att kräva, vilket innebär att Du kan använda kortare slutartider, eller mindre bländaröppning (se resp avsnitt). Problemet är att en snabb film som ISO 800 också ger kornigare bilder, något som kanske märks särskilt om resultatet skall förstoras. Långsammare filmer, t.ex ISO 100, ger i allmänhet skarpare bilder. Dessa kräver också mera ljus, något som ofta är en bristvara i nordligare trakter som våra...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="freeride_nu, post: 1194, member: 10565"] OK, jag hade rekomenderat dia istället för vanliga pappersbilder. Diarullar ger mycket bättre färger och mycket andra godsaker som saknas på pappersbilderna. Men då måste man också ha en diaprojektor att visa bilderna på. Det brukar ju annars vara så att desto dyrare filmer är desto bättre kvalitet. När Du väljer film, bör Du främst tänka på två saker; filmkänslighet och negativ/positiv film. Känsligheten, ISO-värdet, avgör hur mycket ljus som kommer att krävas för att få en riktig exponering (lagom ljushet). Ju snabbare film -högre ISO-tal- desto mindre ljus kommer kameran att kräva, vilket innebär att Du kan använda kortare slutartider, eller mindre bländaröppning (se resp avsnitt). Problemet är att en snabb film som ISO 800 också ger kornigare bilder, något som kanske märks särskilt om resultatet skall förstoras. Långsammare filmer, t.ex ISO 100, ger i allmänhet skarpare bilder. Dessa kräver också mera ljus, något som ofta är en bristvara i nordligare trakter som våra... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Vilken film ska man ha i kameran
Tillbaka
Topp