Vilken lagg ska jag ha?

MrFles

Ny medlem
Vilken lagg ska jag ha?
Tja tja!

2:a säsongen nu i Chamonix och har kommit fram till detta faktum. Tura med bräda = skit. Tura med skida = king shit! Därför ska jag lägga om till skidor istället! Pjäxor och lekskidor är köpte (Rossignol BC Sratch) Ska främst ha en skida som funkar i offpist (mest öppna branta ytor) Har åkt bräda i 14 år nu men åkte skidor från 4-9 års ålder så tar mig ner överallt utan problem, uppkörd offpist är dock klurigt när den stelnat!
Så nya lagg skall köpas samt tur-bindningar. Är 190cm lång och ca 90 pannor fet. Har även en korsbandsrekonstruktion på höger knä samt ingen minisk där och degerativ broskförändring så vänster benets muskler är inte så heta som höger direkt. Då ska jag väl inte ha en alldeles för hård skida om jag förståt det hela rätt.

Kör på ett par ganska mjuka Salomon S2 pjux.

Tack för svar och tips!

/Fles

Vilken lagg ska jag ha?
Hur långa turer ska du göra?
60-minuters hiker, heldagarsturer eller flerdagarsturer?

Är det turer av det kortare slaget kanske du skulle kika på ett par trekkers (insatsbindningar) till dina Rossi + hudar.
För aningen större turer där åkningen prioriteras kan en fetare skida + marker dukes vara en lösning. För lite större toppturer kanske du vill byta till en diamir fritschi freeride.

Ska skidan funka bra i pist så suger det ju att ha topptursbindning då den flexar för mycket i sidled, då kommer nog dina rossis att funka bättre där.

Själv har jag löst mig skidsetup så här:
#1 Puderfeting - 120mm midja
#2 Topptursskida/allroundskida - 105mm skida med marker duke bindning.
#3 Allroundskida/Pistskida - 100mm midja. Används främst som piskskida.
(alla skidor 190cm)

I mitt fall hade #2 och #3 kunnat kombineras om man valt t.ex en twintip på 95-105mm (t.ex. Völkl Gotama)

Vilken lagg ska jag ha?
Tycker Nojlas svarade bra (skaffa trekkers och hudar till dina rossi) men ska du inte gå väldigt mycket på tur kan man alltid hyra/låna grejer. Är billigt jämfört med att köpa och man kan välja utrustning beroende på tur. Du vill inte gå många timmar med breda skidor och trekkers och inte åka feta åk med dynafitbindningar byggda av gem... Ultimata Cham-skidan måste vara ProXXL men den är rätt macho och inte särskilt lätt. Finns ju rätt stora möjligheter att få prova många skidor i cham så du borde ju lätt hitta nåt bra. Prova alla dina polares skidor till att börja med. Dessutom så funkar de flesta skidor i pisten om man inte är så kräsen. I cham pistar dom ju dessutom bara om dom har lust och inte särskilt noga heller för den delen.

Vilken lagg ska jag ha?
Har du knä problem och behöver en mjukare skida så skall du hålla dig borta ifrån Dyan XXL.

Hård skida == bra vid stora berg och icke puder före
Mjukare skida == bra vid tightare linjer i tex skog och i mjukare före

För din del så blir det väldigt mycke mer påfrästane att åka med "fel skida" vid "fel före".

Jag skulle kolla till VAR och HUR du åker.

Ju längre dina hiking turer ju lättare utrustning vill du ha. Jag skulle dessutom kunna tänka mig att tunga skidor + tung binding kan bli väldigt jobbigt för knät. Så jag skulle nog ändå försöka optimera vikt så mycke som möjligt även om du gör kortare turer.

Är det så att du bara går korta turer då (timme eller så) från liften så skulle jag väl kunna tänka mig att Salomon binding + Trekker eller Marker Duke blir ett bra alternativ. Skall du gå längre så borde du nog fundera på en lättare binding och en lättare skida.

Dessutom om du har dåliga knän som det är så bör du akta dig för alla "Du skall ha Salomon STH 16 eller Look PX 18" råden som du ofta får här av "Höga DIN är coolt" testosteronen.

Vill du ha en Duke så bör du ändå kanske vänta på nästa års model som vad jag förståt det kommer vara lättare.

Gällande skidorna så är det lite dumt för ju längre ut du kommer ju mer nytta får du av en bredare skida (större chans för orört) men det är även då du vill ha en så lätt skida som möjligt för att orka gå långt.

En skida av dom skidor som måste ha lägst vikt per area måste vara Head´s Mojo 95 den är sjukt lätt dock vet jag inte riktigt hur det är med dess flex då det var så längesen jag pilla på den.

Tex

Vilken lagg ska jag ha?
Jag skulle satsa på en allroundskida med duke, kika tex på mantra, antagligen i 191 och vanliga dynastar pro rider i 187. Om du tycker dessa är för svårjobbade och du får ont i knät kan du överväga en lite mjukare skida tex senaste Seth i 189. Kan vara värt att kolla på nordica enforcer också.

Jag vet att det finns massor av alternativ till dessa skidor, men det är det segmentet jag tycker du bör titta åt iallafall. Alltså ca 95-100mm i midjan.

Jag tycker det är helt onödigt för dig som inte kanske är så superhajj på skidor att skaffa ett "quiver" med skidor, det är mycket bättre att du skaffar en skida som du åker in dig på ordentligt och lär känna den väl. Annars är det mest förvirrande med olika skidor som ofta har väldigt olika egenskaper.

Edit: Jag baserar detta på att du befinner dig i chamonix och ärligt talat är det ju knappast så att man åker bottenlöst puder varje dag här. Därav är det viktigare att kunna ha kul på varierande snö än i pudret.

Jag rekommenderar också starkt att du verkligen provåker många skidor i detta segment, så känner du snabbt vad för egenskaper du gillar/ogillar i skidorna.

/Fredrik

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp