Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilken lagg ska jag ha?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="TexMurphy" data-source="post: 410693" data-attributes="member: 73781"><p>Har du knä problem och behöver en mjukare skida så skall du hålla dig borta ifrån Dyan XXL.</p><p></p><p>Hård skida == bra vid stora berg och icke puder före</p><p>Mjukare skida == bra vid tightare linjer i tex skog och i mjukare före</p><p></p><p>För din del så blir det väldigt mycke mer påfrästane att åka med "fel skida" vid "fel före".</p><p></p><p>Jag skulle kolla till VAR och HUR du åker. </p><p></p><p>Ju längre dina hiking turer ju lättare utrustning vill du ha. Jag skulle dessutom kunna tänka mig att tunga skidor + tung binding kan bli väldigt jobbigt för knät. Så jag skulle nog ändå försöka optimera vikt så mycke som möjligt även om du gör kortare turer.</p><p></p><p>Är det så att du bara går korta turer då (timme eller så) från liften så skulle jag väl kunna tänka mig att Salomon binding + Trekker eller Marker Duke blir ett bra alternativ. Skall du gå längre så borde du nog fundera på en lättare binding och en lättare skida.</p><p></p><p>Dessutom om du har dåliga knän som det är så bör du akta dig för alla "Du skall ha Salomon STH 16 eller Look PX 18" råden som du ofta får här av "Höga DIN är coolt" testosteronen.</p><p></p><p>Vill du ha en Duke så bör du ändå kanske vänta på nästa års model som vad jag förståt det kommer vara lättare.</p><p></p><p>Gällande skidorna så är det lite dumt för ju längre ut du kommer ju mer nytta får du av en bredare skida (större chans för orört) men det är även då du vill ha en så lätt skida som möjligt för att orka gå långt.</p><p></p><p>En skida av dom skidor som måste ha lägst vikt per area måste vara Head´s Mojo 95 den är sjukt lätt dock vet jag inte riktigt hur det är med dess flex då det var så längesen jag pilla på den.</p><p></p><p>Tex</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="TexMurphy, post: 410693, member: 73781"] Har du knä problem och behöver en mjukare skida så skall du hålla dig borta ifrån Dyan XXL. Hård skida == bra vid stora berg och icke puder före Mjukare skida == bra vid tightare linjer i tex skog och i mjukare före För din del så blir det väldigt mycke mer påfrästane att åka med "fel skida" vid "fel före". Jag skulle kolla till VAR och HUR du åker. Ju längre dina hiking turer ju lättare utrustning vill du ha. Jag skulle dessutom kunna tänka mig att tunga skidor + tung binding kan bli väldigt jobbigt för knät. Så jag skulle nog ändå försöka optimera vikt så mycke som möjligt även om du gör kortare turer. Är det så att du bara går korta turer då (timme eller så) från liften så skulle jag väl kunna tänka mig att Salomon binding + Trekker eller Marker Duke blir ett bra alternativ. Skall du gå längre så borde du nog fundera på en lättare binding och en lättare skida. Dessutom om du har dåliga knän som det är så bör du akta dig för alla "Du skall ha Salomon STH 16 eller Look PX 18" råden som du ofta får här av "Höga DIN är coolt" testosteronen. Vill du ha en Duke så bör du ändå kanske vänta på nästa års model som vad jag förståt det kommer vara lättare. Gällande skidorna så är det lite dumt för ju längre ut du kommer ju mer nytta får du av en bredare skida (större chans för orört) men det är även då du vill ha en så lätt skida som möjligt för att orka gå långt. En skida av dom skidor som måste ha lägst vikt per area måste vara Head´s Mojo 95 den är sjukt lätt dock vet jag inte riktigt hur det är med dess flex då det var så längesen jag pilla på den. Tex [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilken lagg ska jag ha?
Tillbaka
Topp