Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilken lagg ska jag ha?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="FF" data-source="post: 410707" data-attributes="member: 40931"><p>Jag skulle satsa på en allroundskida med duke, kika tex på mantra, antagligen i 191 och vanliga dynastar pro rider i 187. Om du tycker dessa är för svårjobbade och du får ont i knät kan du överväga en lite mjukare skida tex senaste Seth i 189. Kan vara värt att kolla på nordica enforcer också.</p><p></p><p>Jag vet att det finns massor av alternativ till dessa skidor, men det är det segmentet jag tycker du bör titta åt iallafall. Alltså ca 95-100mm i midjan.</p><p></p><p>Jag tycker det är helt onödigt för dig som inte kanske är så superhajj på skidor att skaffa ett "quiver" med skidor, det är mycket bättre att du skaffar en skida som du åker in dig på ordentligt och lär känna den väl. Annars är det mest förvirrande med olika skidor som ofta har väldigt olika egenskaper.</p><p></p><p>Edit: Jag baserar detta på att du befinner dig i chamonix och ärligt talat är det ju knappast så att man åker bottenlöst puder varje dag här. Därav är det viktigare att kunna ha kul på varierande snö än i pudret.</p><p></p><p>Jag rekommenderar också starkt att du verkligen provåker många skidor i detta segment, så känner du snabbt vad för egenskaper du gillar/ogillar i skidorna.</p><p></p><p>/Fredrik</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="FF, post: 410707, member: 40931"] Jag skulle satsa på en allroundskida med duke, kika tex på mantra, antagligen i 191 och vanliga dynastar pro rider i 187. Om du tycker dessa är för svårjobbade och du får ont i knät kan du överväga en lite mjukare skida tex senaste Seth i 189. Kan vara värt att kolla på nordica enforcer också. Jag vet att det finns massor av alternativ till dessa skidor, men det är det segmentet jag tycker du bör titta åt iallafall. Alltså ca 95-100mm i midjan. Jag tycker det är helt onödigt för dig som inte kanske är så superhajj på skidor att skaffa ett "quiver" med skidor, det är mycket bättre att du skaffar en skida som du åker in dig på ordentligt och lär känna den väl. Annars är det mest förvirrande med olika skidor som ofta har väldigt olika egenskaper. Edit: Jag baserar detta på att du befinner dig i chamonix och ärligt talat är det ju knappast så att man åker bottenlöst puder varje dag här. Därav är det viktigare att kunna ha kul på varierande snö än i pudret. Jag rekommenderar också starkt att du verkligen provåker många skidor i detta segment, så känner du snabbt vad för egenskaper du gillar/ogillar i skidorna. /Fredrik [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilken lagg ska jag ha?
Tillbaka
Topp