Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilken längd på BC Camox Freebird
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="waxoff" data-source="post: 1056880" data-attributes="member: 99032"><p>Jag är 178/85 och turar på Freebird 177 men har även haft och kört den vanliga Camox i 185 (men inte som turskida, bara med alpinbindning) . Jag upplever skillnaderna mellan modellerna som rejält påtagliga. </p><p></p><p>Det som jag tycker kan få styra är typ av åkstil men framförallt hur pass biffiga pjux du tänker driva dem med. Har kört freebirden med Tecnica Cochise 120, tungvarianten, och med dem är det inget som helst problem att överbelasta skidorna i hårdare piståkning, iaf 177:an. De är neutrala när det släpper och krafsar troget efter grepp fast de inte lyckas alla gånger. Fast med din vikt och 186:an blir det ju eljest... </p><p></p><p>Däremot är 177 freebird och ett par Cosmos på fossingarna en riktigt harmonisk kombination. Det går fortfarande att bränna pist, bara man klara av att stå rätt, och inte förväntar sig ett race-ekipage.</p><p></p><p>Standard Camox däremot pallar riktigt, riktigt bra med ladd även i hård och stökig pist. De är ju som konstaterats några hekto tyngre. </p><p></p><p>Standardvarianten upplevde jag duktigt styv i flexet under foten, men snäppet softare i främre delen av skidan. Freebirden upplever jag har en mer harmonisk flexkurva genom hela skidan. </p><p></p><p>Men som do-it-all, om pistbränning också finns med på din repertoar, skulle jag nog sätta min slant på den vanliga för din del. Tror också att på 70kg räcker nog 177:an långt, om du inte har god förmåga att sätta press i böjarna.</p><p></p><p>Vill du däremot knalla lätt och bara ladda begränsat, med hyfsat softa pjux, Freebird sju dagar i veckan!</p><p></p><p>Som sagt, vilken åkning och vilka pjux du kör med, vill jag påstå är helt avgörande i valet mellan freebird och standard. Tror oxå att 177:an räcker långt i båda fallen men 186 om du prioriterar stabilitet och fort och stort.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="waxoff, post: 1056880, member: 99032"] Jag är 178/85 och turar på Freebird 177 men har även haft och kört den vanliga Camox i 185 (men inte som turskida, bara med alpinbindning) . Jag upplever skillnaderna mellan modellerna som rejält påtagliga. Det som jag tycker kan få styra är typ av åkstil men framförallt hur pass biffiga pjux du tänker driva dem med. Har kört freebirden med Tecnica Cochise 120, tungvarianten, och med dem är det inget som helst problem att överbelasta skidorna i hårdare piståkning, iaf 177:an. De är neutrala när det släpper och krafsar troget efter grepp fast de inte lyckas alla gånger. Fast med din vikt och 186:an blir det ju eljest... Däremot är 177 freebird och ett par Cosmos på fossingarna en riktigt harmonisk kombination. Det går fortfarande att bränna pist, bara man klara av att stå rätt, och inte förväntar sig ett race-ekipage. Standard Camox däremot pallar riktigt, riktigt bra med ladd även i hård och stökig pist. De är ju som konstaterats några hekto tyngre. Standardvarianten upplevde jag duktigt styv i flexet under foten, men snäppet softare i främre delen av skidan. Freebirden upplever jag har en mer harmonisk flexkurva genom hela skidan. Men som do-it-all, om pistbränning också finns med på din repertoar, skulle jag nog sätta min slant på den vanliga för din del. Tror också att på 70kg räcker nog 177:an långt, om du inte har god förmåga att sätta press i böjarna. Vill du däremot knalla lätt och bara ladda begränsat, med hyfsat softa pjux, Freebird sju dagar i veckan! Som sagt, vilken åkning och vilka pjux du kör med, vill jag påstå är helt avgörande i valet mellan freebird och standard. Tror oxå att 177:an räcker långt i båda fallen men 186 om du prioriterar stabilitet och fort och stort. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilken längd på BC Camox Freebird
Tillbaka
Topp