Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
vilken längd på Mantra
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 459072" data-attributes="member: 12152"><p>1 röst till för 184 från mig. Jag är själv nästan identisk i storlek med dig och har själv testat 177, 184 och 191 en hel del genom åren. </p><p></p><p>177 är superkort och känns uttryckligen svåråkt av den anledningen. Framförallt är det Mantras montering som gör att den känns så sjukt kort att åka på. Utanför pisten är det ett konstant obehag av att man är rätt för att flyga över styret. Bakvikten blir alldeles för ofta använd för att rädda lägen där det är påväg att gå åt helsike. I pist fungerar det skapligt, men det letar sig ändå in en otrygghet när det stökar till sig. </p><p></p><p>184 är fortfarande kort i känslan, men där finns det betydligt mer att jobba med. Den är väl avvägd på nåt sätt och man kan hitta bra stabilitet och driv trots att det ser väldigt kort ut när man tittar ner. 184 är också den mest välbalanserade av de tre. Det känns som att Völkl designade Mantra i 184cm och sen skalade upp och ner från den längden. 184 är den längden som går bäst i krävande offpist, med undantag för nyfallen djup snö. </p><p></p><p>191 är min favorit i pist och i fast offpist. När snön blir djupare eller bara mjuk och svår så har jag problem att hantera framänden. Trots att längden gör att 191:an flyter klart bäst av de tre nämnda längderna får jag inte riktigt till det med den i puder. Det blir lätt att skidan skär ut eller in och att man tappar kontrollen. Jag upplever det som att skärningen i framänden är lite för kraftig för att Mantran ska fungera klanderfritt i den längden för en person av min storlek och med min teknik. Överlag är det dock en mycket bra skida, men det är mer en uppförstorad pistracer än en allroundskida med offpistfokus. Det gäller iofs i alla längder. Tiden där man kunde kalla en 95mm-skida för offpistbetonad är förbi.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 459072, member: 12152"] 1 röst till för 184 från mig. Jag är själv nästan identisk i storlek med dig och har själv testat 177, 184 och 191 en hel del genom åren. 177 är superkort och känns uttryckligen svåråkt av den anledningen. Framförallt är det Mantras montering som gör att den känns så sjukt kort att åka på. Utanför pisten är det ett konstant obehag av att man är rätt för att flyga över styret. Bakvikten blir alldeles för ofta använd för att rädda lägen där det är påväg att gå åt helsike. I pist fungerar det skapligt, men det letar sig ändå in en otrygghet när det stökar till sig. 184 är fortfarande kort i känslan, men där finns det betydligt mer att jobba med. Den är väl avvägd på nåt sätt och man kan hitta bra stabilitet och driv trots att det ser väldigt kort ut när man tittar ner. 184 är också den mest välbalanserade av de tre. Det känns som att Völkl designade Mantra i 184cm och sen skalade upp och ner från den längden. 184 är den längden som går bäst i krävande offpist, med undantag för nyfallen djup snö. 191 är min favorit i pist och i fast offpist. När snön blir djupare eller bara mjuk och svår så har jag problem att hantera framänden. Trots att längden gör att 191:an flyter klart bäst av de tre nämnda längderna får jag inte riktigt till det med den i puder. Det blir lätt att skidan skär ut eller in och att man tappar kontrollen. Jag upplever det som att skärningen i framänden är lite för kraftig för att Mantran ska fungera klanderfritt i den längden för en person av min storlek och med min teknik. Överlag är det dock en mycket bra skida, men det är mer en uppförstorad pistracer än en allroundskida med offpistfokus. Det gäller iofs i alla längder. Tiden där man kunde kalla en 95mm-skida för offpistbetonad är förbi. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
vilken längd på Mantra
Tillbaka
Topp