Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilken längd passar mig?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 305262" data-attributes="member: 13863"><p>Hej!</p><p></p><p>Vad man väljer för skidlängd idag är helt beroende på skidmodell. Det går INTE generellt att säga att en viss längd är bra för en viss åkare ...</p><p></p><p>Det som skiljer olika längder av samma modell är förutom det uppenbara (längden) också skärning och skidans hårdhet. Dvs. en längre skida är hårdare än en kortare och byggd för en tyngre åkare. Detta innebär också med en viss automatik att en längre (hårdare) skida behöver lite mer fart och kraft för att komma till sin rätt. Dina iaktagelser när det gäller testen av olika längder låter därför helt logisk.</p><p></p><p>När det gäller RX8 är det naturliga valet med tanke på din vikt och att du anger en "aggresiv" åkstil 180 cm. Väljer du 170 cm skida får du sannolikt en mjukare och kvickare skida men också en skida som inte kanske inte riktigt hänger med när det börjar gå fort och underlaget blir mer krävande (läs hårt).</p><p></p><p>Tycker du att 180 cm är för långt föreslår jag istället att du tittar på en skida av SL-modell där du kan gå ned i längd till 165 cm och ändå få en skida som är gjord för en åkare med din vikt ...</p><p></p><p>Ett bra alternativ skulle också kunna vara Ross Z5 som finns i 176 cm. Jag har sett den på Stadium för 3500 kr vilket är ett klipp! <a href="https://www.freeride.se/review/view.php?id=3712" target="_blank">https://www.freeride.se/review/view.php?id=3712</a></p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 305262, member: 13863"] Hej! Vad man väljer för skidlängd idag är helt beroende på skidmodell. Det går INTE generellt att säga att en viss längd är bra för en viss åkare ... Det som skiljer olika längder av samma modell är förutom det uppenbara (längden) också skärning och skidans hårdhet. Dvs. en längre skida är hårdare än en kortare och byggd för en tyngre åkare. Detta innebär också med en viss automatik att en längre (hårdare) skida behöver lite mer fart och kraft för att komma till sin rätt. Dina iaktagelser när det gäller testen av olika längder låter därför helt logisk. När det gäller RX8 är det naturliga valet med tanke på din vikt och att du anger en "aggresiv" åkstil 180 cm. Väljer du 170 cm skida får du sannolikt en mjukare och kvickare skida men också en skida som inte kanske inte riktigt hänger med när det börjar gå fort och underlaget blir mer krävande (läs hårt). Tycker du att 180 cm är för långt föreslår jag istället att du tittar på en skida av SL-modell där du kan gå ned i längd till 165 cm och ändå få en skida som är gjord för en åkare med din vikt ... Ett bra alternativ skulle också kunna vara Ross Z5 som finns i 176 cm. Jag har sett den på Stadium för 3500 kr vilket är ett klipp! [URL]https://www.freeride.se/review/view.php?id=3712[/URL] /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilken längd passar mig?
Tillbaka
Topp