Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilken längd passar mig?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Vallan" data-source="post: 305270" data-attributes="member: 74113"><p>Lite små synvinklar till ditt val, tycker själv att uträknaren fungerar ganska fint. Detta är inte någon ren fakta "såhär väljer man skidor", utan min egen uppfattning inför skidvalet och är tänkt som lite att fundera kring.</p><p></p><p>Det där med att du upplever svårare att åka på kant i olika lutningar på olika skidor är mycket en övningsfråga. Tränar man så åker man alla skidor på kant i alla backar, men vissa skidor är lättare än andra på en given plats. Typ benpressen på gymet och ordentlig försesångsträning löser en stor del av problemet med att kanta korta skidor i branta isiga backar då rejäl benstyrka krävs för att hålla emot, fråga AnjaP's benmuskler. Jag åkte själv i tandådalen/hundfjället i påskhelgen och det var fin is nästan över allt = jobbigt jobbigt att kanta korta Carvingsvängs skidor i väggen (åkte själv på långa tunga twintips(186) = jobbigt i Trollskogen, men fint att superg svänga i svarta nedfarterna). </p><p></p><p>Välj skida efter hur du vill/kommer att åka och inte efter hur du åkte denna vinter. Vi har en tendens att anpassa oss till skidan. Köper du en kort skida som är bäst i blå/rött kommer du troligen att välja sådana backar för det är lättast/roligast och du har bäst känsla kontroll där. Åka isiga svarta backar känns då jobbigt. Köper du den långa skidan kommer du åka i svarta branta backar för där kommer den skidan bättre till sin rätt känns skönt att kunna elda på fullt och skidan bara skär genom is och småpucklar. Dendära tidigare så sköna blå/röda pisten kommer kännas som en transport man kan åka och trixa lite i istället för att göra sköna carvingsvängar? och anläggningen som hade så många fina nedfartar har nu bara tre stycken roliga kvar...</p><p></p><p>Lite att fundera kring är också vad du tycker är roligaste åkningen, känns det fint att lägga en 11 för väggen, eller skiter du på dig av fartskräck och börjar tvivla på din utrustning och förmåga efter halva backen, eller har du smilet då även med dedära korta fladdriga nybörjarCarv skidorna som var de sista paret lagg i uthyrningen?</p><p></p><p>I slutänden är det du som ska ha skidan och trivas med den, och alla har olika tycke&smak, vikt&stryka, fart&skär. Längduträknaren fungerar bra å är du tevksam på långa eller korta? Ta en mellanlängd? Troligtvis kommer alla råda dig utifrån sina egna synvinklar,(jag själv har starka&kvicka ben och gillar fart, således en längre fartstabilare skidor passar mig) men känner du efter i magen vilka du vill ha så finner du ditt svar!</p><p></p><p>Lycka till med ditt val och berätta vad det blev och varför. </p><p>Vallan</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Vallan, post: 305270, member: 74113"] Lite små synvinklar till ditt val, tycker själv att uträknaren fungerar ganska fint. Detta är inte någon ren fakta "såhär väljer man skidor", utan min egen uppfattning inför skidvalet och är tänkt som lite att fundera kring. Det där med att du upplever svårare att åka på kant i olika lutningar på olika skidor är mycket en övningsfråga. Tränar man så åker man alla skidor på kant i alla backar, men vissa skidor är lättare än andra på en given plats. Typ benpressen på gymet och ordentlig försesångsträning löser en stor del av problemet med att kanta korta skidor i branta isiga backar då rejäl benstyrka krävs för att hålla emot, fråga AnjaP's benmuskler. Jag åkte själv i tandådalen/hundfjället i påskhelgen och det var fin is nästan över allt = jobbigt jobbigt att kanta korta Carvingsvängs skidor i väggen (åkte själv på långa tunga twintips(186) = jobbigt i Trollskogen, men fint att superg svänga i svarta nedfarterna). Välj skida efter hur du vill/kommer att åka och inte efter hur du åkte denna vinter. Vi har en tendens att anpassa oss till skidan. Köper du en kort skida som är bäst i blå/rött kommer du troligen att välja sådana backar för det är lättast/roligast och du har bäst känsla kontroll där. Åka isiga svarta backar känns då jobbigt. Köper du den långa skidan kommer du åka i svarta branta backar för där kommer den skidan bättre till sin rätt känns skönt att kunna elda på fullt och skidan bara skär genom is och småpucklar. Dendära tidigare så sköna blå/röda pisten kommer kännas som en transport man kan åka och trixa lite i istället för att göra sköna carvingsvängar? och anläggningen som hade så många fina nedfartar har nu bara tre stycken roliga kvar... Lite att fundera kring är också vad du tycker är roligaste åkningen, känns det fint att lägga en 11 för väggen, eller skiter du på dig av fartskräck och börjar tvivla på din utrustning och förmåga efter halva backen, eller har du smilet då även med dedära korta fladdriga nybörjarCarv skidorna som var de sista paret lagg i uthyrningen? I slutänden är det du som ska ha skidan och trivas med den, och alla har olika tycke&smak, vikt&stryka, fart&skär. Längduträknaren fungerar bra å är du tevksam på långa eller korta? Ta en mellanlängd? Troligtvis kommer alla råda dig utifrån sina egna synvinklar,(jag själv har starka&kvicka ben och gillar fart, således en längre fartstabilare skidor passar mig) men känner du efter i magen vilka du vill ha så finner du ditt svar! Lycka till med ditt val och berätta vad det blev och varför. Vallan [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilken längd passar mig?
Tillbaka
Topp