Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Vilken lavinsändare/mottagare?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 126501" data-attributes="member: 47541"><p>Kartong, jag är ledsen att säga det men du har inte alltför mycket koll på läget.</p><p></p><p>De flesta så kallade "avancerade" transcieverar är just till för att de som inte är så vana eller är otränade ska kunna få ner sina sökhastigheter. I dag när den tekniska utvecklingen kommit så pass långt bör alla, fritidsåkare, helproffs, bergsguider m.m. använda just digitala transor.</p><p></p><p>De enda som idag har nytta av analoga är de som yrkesmässigt jobbar med lavinräddning. Och här har du en poäng. Digitala transor har svårt med multipelsök och därför är analoga att föredra. Om man nu behärskar ett bra söksystem för annars kvittar det fullständigt. Men en vanlig användare ska knappast hamna i en situation med mer än 3 st begravda och då fungerar fortfarande de digitala.</p><p></p><p>Jag är också ledsen att din ledare (ledare för vad förstod jag aldrig) inte heller har alltför mycket koll på läget. Om han tycker att allt utöver första träffen med transan är bonus så hoppas jag verkligen att han inte arbetar med lavinräddning. Om han gör det har en mycket dålig inställning till jobbet.</p><p></p><p>I dagsläget finns det 3 bra transcievrar: Barryvox, Tracker, och Pieps DSP. Tyvärr har Ortovox helt tappat greppet i och med den digitala tekniken.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 126501, member: 47541"] Kartong, jag är ledsen att säga det men du har inte alltför mycket koll på läget. De flesta så kallade "avancerade" transcieverar är just till för att de som inte är så vana eller är otränade ska kunna få ner sina sökhastigheter. I dag när den tekniska utvecklingen kommit så pass långt bör alla, fritidsåkare, helproffs, bergsguider m.m. använda just digitala transor. De enda som idag har nytta av analoga är de som yrkesmässigt jobbar med lavinräddning. Och här har du en poäng. Digitala transor har svårt med multipelsök och därför är analoga att föredra. Om man nu behärskar ett bra söksystem för annars kvittar det fullständigt. Men en vanlig användare ska knappast hamna i en situation med mer än 3 st begravda och då fungerar fortfarande de digitala. Jag är också ledsen att din ledare (ledare för vad förstod jag aldrig) inte heller har alltför mycket koll på läget. Om han tycker att allt utöver första träffen med transan är bonus så hoppas jag verkligen att han inte arbetar med lavinräddning. Om han gör det har en mycket dålig inställning till jobbet. I dagsläget finns det 3 bra transcievrar: Barryvox, Tracker, och Pieps DSP. Tyvärr har Ortovox helt tappat greppet i och med den digitala tekniken. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Vilken lavinsändare/mottagare?
Tillbaka
Topp