Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Vilken lavinsändare/mottagare?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="kartong" data-source="post: 126509"><p>Herr centralbyråkrat. För det är väl så man skall tilltala en byråkrat.</p><p>Ett förtydligande till mitt eller rättare sagt vår ledarens uttalande Fler än en räddad är bonus.</p><p>För det första gällde uttalandet ett sök utförd av en lätt skärrad normal amatörgrupp vid en större lavin med säg 6 pers varav 3 var begravda, återstår alltså 3 ovan jord. En går åt att snarast påkalla hjälp återstår 2 att söka av ett i sämsta fall stort område. Eventuellt klättra tillbaka uppför ett berg då lavinen släppt ovanför dom icke drabbade.</p><p>Näst intill omöjlig uppgift för ett proffssök, helt omöjligt för en amatörgrupp att inom den korta tid som gör det möjligt att överleva för en begravd.</p><p>Men naturligtvis fixar du det lätt som en plätt med din Mammut.</p><p></p><p>Läs gärna den statistik som finns i alpländerna med redovidade laviner och de offer som skördas. </p><p>Där finns belägg för mitt påstående.</p><p></p><p>Tobbe och jag har nog samma uppfattning i stort.</p><p>Sen att mitt skämt om Andermatt kanske var litet malplacerat erkänner jag. Sorry. Andermatt är en alldeles utomordentli skidort med ett gigantiskt berg med en gammal genuin by.</p><p></p><p>Beträffande den nya S1 an. Ser ju lovande ut. Men vad man ser av bilderna är risken med den som med den nya Piepsen att knappar och siffror är för små. En beep skall gå att hantera med handskar och alla siffror vara läsbara även i skitväder.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="kartong, post: 126509"] Herr centralbyråkrat. För det är väl så man skall tilltala en byråkrat. Ett förtydligande till mitt eller rättare sagt vår ledarens uttalande Fler än en räddad är bonus. För det första gällde uttalandet ett sök utförd av en lätt skärrad normal amatörgrupp vid en större lavin med säg 6 pers varav 3 var begravda, återstår alltså 3 ovan jord. En går åt att snarast påkalla hjälp återstår 2 att söka av ett i sämsta fall stort område. Eventuellt klättra tillbaka uppför ett berg då lavinen släppt ovanför dom icke drabbade. Näst intill omöjlig uppgift för ett proffssök, helt omöjligt för en amatörgrupp att inom den korta tid som gör det möjligt att överleva för en begravd. Men naturligtvis fixar du det lätt som en plätt med din Mammut. Läs gärna den statistik som finns i alpländerna med redovidade laviner och de offer som skördas. Där finns belägg för mitt påstående. Tobbe och jag har nog samma uppfattning i stort. Sen att mitt skämt om Andermatt kanske var litet malplacerat erkänner jag. Sorry. Andermatt är en alldeles utomordentli skidort med ett gigantiskt berg med en gammal genuin by. Beträffande den nya S1 an. Ser ju lovande ut. Men vad man ser av bilderna är risken med den som med den nya Piepsen att knappar och siffror är för små. En beep skall gå att hantera med handskar och alla siffror vara läsbara även i skitväder. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Vilken lavinsändare/mottagare?
Tillbaka
Topp