Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Vilken lavinsändare/mottagare?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="jensutbult" data-source="post: 126517" data-attributes="member: 54383"><p>Jag skulle aldrig våga lita på att räddningstjänst skulle gräva upp mig vid liv. De lär ju inte vara där förrän i </p><p>bästa fall 30 minuter efter man blivit begravd, förutsatt då att man vet vilket nummer man ska ringa och de </p><p>hittar till olycksplatsen. Under en säsong hör man om många lavin-olyckor och aldrig någonsin har jag hört att </p><p>någon blivit uppgrävd av pistörerna, iaf inte vid liv.</p><p></p><p>Att alltid ha med sig hudar är ju bara fånigt. På den tiden som det tar att sätta på hudarna så har jag hunnit </p><p>springa/pulsa flera hundra meter. Sedan funkar hudar hyffsat dåligt på skidor utan turbindningar...</p><p></p><p>Jag tror att ett stort problem med multipla begravda är att folk inte över på det. Att hitta en transiever i snön är </p><p>hyffsat enkelt men med två så blir det en helt annan sak. Min Ortovox X1 (som jag inte är helt nöjd med för </p><p>övrigt) fungerar till exempel helt annorlunda då. När jag har tränat att leta efter två transievers tar det ytterst </p><p>sällan mer än fem minuter att lokalisera båda.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="jensutbult, post: 126517, member: 54383"] Jag skulle aldrig våga lita på att räddningstjänst skulle gräva upp mig vid liv. De lär ju inte vara där förrän i bästa fall 30 minuter efter man blivit begravd, förutsatt då att man vet vilket nummer man ska ringa och de hittar till olycksplatsen. Under en säsong hör man om många lavin-olyckor och aldrig någonsin har jag hört att någon blivit uppgrävd av pistörerna, iaf inte vid liv. Att alltid ha med sig hudar är ju bara fånigt. På den tiden som det tar att sätta på hudarna så har jag hunnit springa/pulsa flera hundra meter. Sedan funkar hudar hyffsat dåligt på skidor utan turbindningar... Jag tror att ett stort problem med multipla begravda är att folk inte över på det. Att hitta en transiever i snön är hyffsat enkelt men med två så blir det en helt annan sak. Min Ortovox X1 (som jag inte är helt nöjd med för övrigt) fungerar till exempel helt annorlunda då. När jag har tränat att leta efter två transievers tar det ytterst sällan mer än fem minuter att lokalisera båda. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Vilken lavinsändare/mottagare?
Tillbaka
Topp