Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Vilken lavinsändare/mottagare?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Piglet55" data-source="post: 126519" data-attributes="member: 35223"><p>Intressant tråd... </p><p></p><p>En sak som jag märkt är att det är en GRYM skilland på att öva på en fotbollplan eller likanande och göra samma sak i slutningar där det kan gå laviner. (>27 grader eller vad det nu är.)</p><p></p><p>Där är det ju inte så att man "bara" ska pulsa i snö upp till knäna eller mer man ska dessutom ta kanske 50-100 höjdmeter för att göra ett svep. </p><p></p><p>Vill minnas att det var länge sen jag var så utpumpad som efter en väl genomförd lavinövning i SLAO:s regi. Vi var 15 st som sökte och 3 "offer" på en yta av 100*200 i en 35 gradig sluttning. </p><p></p><p>Trots att vi var 3 ggr så många som vi borde ha varit (skidåkargrupp på 6 pers) så var alla helt slutkörda. Dock lyckades vi hitta och gräva upp de 3 nödställda på 7,5 min. </p><p></p><p>Men jag vill inte ens tänka på hur resultatet hade blivit om detta varit verklighet. Troligen hade inte offren legat så nära ytan 1-1,5m och snön hade troligtvis inte varit så tacksam att gräva i.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Piglet55, post: 126519, member: 35223"] Intressant tråd... En sak som jag märkt är att det är en GRYM skilland på att öva på en fotbollplan eller likanande och göra samma sak i slutningar där det kan gå laviner. (>27 grader eller vad det nu är.) Där är det ju inte så att man "bara" ska pulsa i snö upp till knäna eller mer man ska dessutom ta kanske 50-100 höjdmeter för att göra ett svep. Vill minnas att det var länge sen jag var så utpumpad som efter en väl genomförd lavinövning i SLAO:s regi. Vi var 15 st som sökte och 3 "offer" på en yta av 100*200 i en 35 gradig sluttning. Trots att vi var 3 ggr så många som vi borde ha varit (skidåkargrupp på 6 pers) så var alla helt slutkörda. Dock lyckades vi hitta och gräva upp de 3 nödställda på 7,5 min. Men jag vill inte ens tänka på hur resultatet hade blivit om detta varit verklighet. Troligen hade inte offren legat så nära ytan 1-1,5m och snön hade troligtvis inte varit så tacksam att gräva i. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Vilken lavinsändare/mottagare?
Tillbaka
Topp