Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Vilken MAC är bäst?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="karln" data-source="post: 564109" data-attributes="member: 61849"><p>intressant det här att alla får för sig att macen är så jävla bra på media för att proffsen använder sig av det. Jag har sen 2år tillbaka den vita Macbook3,1 och jag upplevde inte som att jag skulle fått en pc med bättre prestanda om jag lagt mina 9000 spänn på en pc. Eventuellt ett bättre grafikkort GMA X3100 är integrerat och delat minne men ingen superskillnad. FRån början bytte jag ut den tre gånger för att allting laggade men efter tredje bytet och efter att kollat på mediamarkts macbooks som hade samma problemså insåg jag att jag får leva med lagget (Leopard är lite för krävande) eller fixa det själv. Finns lite terminalkommandon som hjälper till att stänga ner vissa krävande funktioner.</p><p></p><p> Så Applefolket gillar att byta ut datorer åt dig, bra service. Förutom alla fördelar med stabilt operativsystem och Finalcut yada yada yada.... Så nackdelar med den är kass skärm, min gamla toshiba från 2006 har betydligt bättre skärm. Men i den nya unibody Macbooken är det löst, de nya har fina LED-skärmar så nu förväntar jag mig inga problem på den fronten.</p><p></p><p>Apple gillar att låsa in dig till sina egna format och lösningar, Jag har en 1080p AVCHDkamera med SD-kort, i Windows så kan jag lägga in all video från SD-kortet till datorn 8gb per timme ungefär för att senare konvertera till ett redigerbart format, i OSX funkar inte det utan man måste konvertera via kameran direkt till PRores 422 eller liknande på 60gb per timme. Det tar dessutom en jävla tid alltså ska man ut o filma och orkade inte konvertera RAW-materialet från dagen innan på kvällen så lär man bli ett par timmar sen ut i backen. Istället för att bara som i Windows föra över filerna från kortet och sen börja konverteringen ta kort o kamera och dra ut, kanske tar en kvart.</p><p></p><p>Sen rent allmänt så finns det inte så mycket gratis småverktyg för att preprocessa din video men det uppvägs kanske av möjligheten att köra FCP. Jag saknade i varje fall lite gratisvalmöjligheter i programutbudet.</p><p></p><p></p><p></p><p>För att ge trådskaparen lite konkreta tips:</p><p></p><p>Är du säker på att du vill ha mac, jag sitter just nu o kör XP på min mac, det är ju bra att det går men dåligt att man ska tvingas till det för att kunna köra de program man behöver.</p><p></p><p>Den vita Macbookens plastskal är väldigt dålig kvalitet, mitt skal spricker överallt. Apple har de senaste åren knappast varit kända för sitt kvalitetstänk men unibodyburkarna håller bra vad jag vet.</p><p></p><p>Ska du använda den till någon form av spelverksamhet så satsa på en av modellerna med dedikerat grafikkort. När du är på säsong är det trots allt rätt kul att sitta o lira lite på kvällarna, billigare än att supa skallen av sig iaf.</p><p></p><p>Till sist, jag är lite tveksam men skulle jag köpa en ny dator nu skulle jag nog gå på en bärbar mac igen bara för att de är lite snyggare än motsvarande pc. Men om jag skulle vara i marknaden för en Stationär skulle jag inte ens tänka tanken, inte som hemanvändare. För ett proffs som redigerar film är det en annan sak.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="karln, post: 564109, member: 61849"] intressant det här att alla får för sig att macen är så jävla bra på media för att proffsen använder sig av det. Jag har sen 2år tillbaka den vita Macbook3,1 och jag upplevde inte som att jag skulle fått en pc med bättre prestanda om jag lagt mina 9000 spänn på en pc. Eventuellt ett bättre grafikkort GMA X3100 är integrerat och delat minne men ingen superskillnad. FRån början bytte jag ut den tre gånger för att allting laggade men efter tredje bytet och efter att kollat på mediamarkts macbooks som hade samma problemså insåg jag att jag får leva med lagget (Leopard är lite för krävande) eller fixa det själv. Finns lite terminalkommandon som hjälper till att stänga ner vissa krävande funktioner. Så Applefolket gillar att byta ut datorer åt dig, bra service. Förutom alla fördelar med stabilt operativsystem och Finalcut yada yada yada.... Så nackdelar med den är kass skärm, min gamla toshiba från 2006 har betydligt bättre skärm. Men i den nya unibody Macbooken är det löst, de nya har fina LED-skärmar så nu förväntar jag mig inga problem på den fronten. Apple gillar att låsa in dig till sina egna format och lösningar, Jag har en 1080p AVCHDkamera med SD-kort, i Windows så kan jag lägga in all video från SD-kortet till datorn 8gb per timme ungefär för att senare konvertera till ett redigerbart format, i OSX funkar inte det utan man måste konvertera via kameran direkt till PRores 422 eller liknande på 60gb per timme. Det tar dessutom en jävla tid alltså ska man ut o filma och orkade inte konvertera RAW-materialet från dagen innan på kvällen så lär man bli ett par timmar sen ut i backen. Istället för att bara som i Windows föra över filerna från kortet och sen börja konverteringen ta kort o kamera och dra ut, kanske tar en kvart. Sen rent allmänt så finns det inte så mycket gratis småverktyg för att preprocessa din video men det uppvägs kanske av möjligheten att köra FCP. Jag saknade i varje fall lite gratisvalmöjligheter i programutbudet. För att ge trådskaparen lite konkreta tips: Är du säker på att du vill ha mac, jag sitter just nu o kör XP på min mac, det är ju bra att det går men dåligt att man ska tvingas till det för att kunna köra de program man behöver. Den vita Macbookens plastskal är väldigt dålig kvalitet, mitt skal spricker överallt. Apple har de senaste åren knappast varit kända för sitt kvalitetstänk men unibodyburkarna håller bra vad jag vet. Ska du använda den till någon form av spelverksamhet så satsa på en av modellerna med dedikerat grafikkort. När du är på säsong är det trots allt rätt kul att sitta o lira lite på kvällarna, billigare än att supa skallen av sig iaf. Till sist, jag är lite tveksam men skulle jag köpa en ny dator nu skulle jag nog gå på en bärbar mac igen bara för att de är lite snyggare än motsvarande pc. Men om jag skulle vara i marknaden för en Stationär skulle jag inte ens tänka tanken, inte som hemanvändare. För ett proffs som redigerar film är det en annan sak. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Vilken MAC är bäst?
Tillbaka
Topp