Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Vilken MAC är bäst?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 565376" data-attributes="member: 32948"><p>Min åsikt: Både PC och Mac är skit! ALLA datorer är skit, mer eller mindre. De fungerar inte som tänkt, gränssnitten är aldrig tillräckligt genomtänkta, sammansättningen av komponenterna är inte klockren alltid... </p><p></p><p>Har ägnat en del högskolestudier att jämföra företag, coca cola och pepsi, nintendo och playstation, apple och microsoft, bl.a, därav finner jag ämnet väldigt intressant. </p><p></p><p>Fakta är ju att Apple, som marknadsföringsstrategi mot giganten och marknadsledaren Microsoft (/PC), måste nischa sig. Därför riktar man sig bort från den breda massan, -folk som bara behöver en helt j*vla vanlig dator. </p><p>Deras koncept är främst en estetiskt mer tilltalande produkt. Datorn ska vara snygg, modern och trendig. Sekundärt har den tekniska innovationer. Marknadsföringen riktas mot modemedvetna, ofta unga användare, nästan uteslutande teknikintresserade personer. (Nån som kände igen sig?)</p><p>Att apple har bra kvalitet (hållbarhet) kan jag ju såga vid fotknölarna. Apple har fler reklamationer och reparationer än vad PC har. (Motbevisa mig gärna.) </p><p></p><p>Därmed är det inte sagt att mac är en dålig produkt. De tekniska innovationer är för många värdefulla och har sina fördelar. Att datorn ser snygg ut när vi dricker en latte på ett café, eller att man kan flasha med en mac som en statuspryl är värt det dubbla priset för många. </p><p></p><p>Personligen, rent erfarenhetsmässigt får jag säga att det ofta är problem med att jobba med folk som har mac. Medans mitt windows (/program) tuggar alla filformat av olika dokument och filformat, är det ett ständigt gnäll från macanvändarna att de ibland inte kan använda mina dokument. </p><p></p><p>Under skalet skiljer sig inte mac och pc så extremt, om man jämför LIKVÄRDIGA produkter. </p><p>Exempelvis, någon påstod i tråden att mac har bättre skärmar. Beror ju på med vilken PC man jämför med, du kan ju få hur bra skärm som helst på en PC, och det kommer en ny, köttigare produkt varje vecka... </p><p></p><p>Är det operativsystemet man vill åt, kan jag i vissa fall förstå valet av mac. Det har både fördelar och nackdelar, men datorn är personlig och vissa ser såklart bara fördelar - och då är valet givet. </p><p>Ett operativsystem som imponerar mer än allt annat är linux. Allt funkar i det, kraschar sällan, både windows och apples operativsystem kan slänga sig i väggen prestandamässigt. De kommer inte i närheten... Bara känslan av att starta datorn och så är den klar 7 sekunder senare... </p><p></p><p>Men om jag slutligen ska ge mig på huvudfrågan; </p><p>Stationära datorer går fetbort, macbook air kostar mycket men levererar inte så värst mycket. Sitter man bara på freeride så funkar det dock fint... </p><p>Nej, Macbook pro är ju det givna valet bland dem tre.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 565376, member: 32948"] Min åsikt: Både PC och Mac är skit! ALLA datorer är skit, mer eller mindre. De fungerar inte som tänkt, gränssnitten är aldrig tillräckligt genomtänkta, sammansättningen av komponenterna är inte klockren alltid... Har ägnat en del högskolestudier att jämföra företag, coca cola och pepsi, nintendo och playstation, apple och microsoft, bl.a, därav finner jag ämnet väldigt intressant. Fakta är ju att Apple, som marknadsföringsstrategi mot giganten och marknadsledaren Microsoft (/PC), måste nischa sig. Därför riktar man sig bort från den breda massan, -folk som bara behöver en helt j*vla vanlig dator. Deras koncept är främst en estetiskt mer tilltalande produkt. Datorn ska vara snygg, modern och trendig. Sekundärt har den tekniska innovationer. Marknadsföringen riktas mot modemedvetna, ofta unga användare, nästan uteslutande teknikintresserade personer. (Nån som kände igen sig?) Att apple har bra kvalitet (hållbarhet) kan jag ju såga vid fotknölarna. Apple har fler reklamationer och reparationer än vad PC har. (Motbevisa mig gärna.) Därmed är det inte sagt att mac är en dålig produkt. De tekniska innovationer är för många värdefulla och har sina fördelar. Att datorn ser snygg ut när vi dricker en latte på ett café, eller att man kan flasha med en mac som en statuspryl är värt det dubbla priset för många. Personligen, rent erfarenhetsmässigt får jag säga att det ofta är problem med att jobba med folk som har mac. Medans mitt windows (/program) tuggar alla filformat av olika dokument och filformat, är det ett ständigt gnäll från macanvändarna att de ibland inte kan använda mina dokument. Under skalet skiljer sig inte mac och pc så extremt, om man jämför LIKVÄRDIGA produkter. Exempelvis, någon påstod i tråden att mac har bättre skärmar. Beror ju på med vilken PC man jämför med, du kan ju få hur bra skärm som helst på en PC, och det kommer en ny, köttigare produkt varje vecka... Är det operativsystemet man vill åt, kan jag i vissa fall förstå valet av mac. Det har både fördelar och nackdelar, men datorn är personlig och vissa ser såklart bara fördelar - och då är valet givet. Ett operativsystem som imponerar mer än allt annat är linux. Allt funkar i det, kraschar sällan, både windows och apples operativsystem kan slänga sig i väggen prestandamässigt. De kommer inte i närheten... Bara känslan av att starta datorn och så är den klar 7 sekunder senare... Men om jag slutligen ska ge mig på huvudfrågan; Stationära datorer går fetbort, macbook air kostar mycket men levererar inte så värst mycket. Sitter man bara på freeride så funkar det dock fint... Nej, Macbook pro är ju det givna valet bland dem tre. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Vilken MAC är bäst?
Tillbaka
Topp