Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Vilken radie har ni på höger resp. vänster skida?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 589417" data-attributes="member: 12152"><p>Det här verkar ju vara en vidareutveckling av Fischers koncept att justera för små defekter i åkarens fysik. Personer med Charlie Chaplin-gener har ju hittills med fördel kunnat välja en pjäxa från nämnd tillverkares Soma-serie med inbyggd duck och därmed kunnat gå på afterski som vanligt folk utan att bli utskrattade för att fötterna pekar utåt. Nu har alltså Fischer tagit det hela ett steg längre och gör en skida för personer som är som jag tydligt högerfotade. Äntligen, som Fylking hade uttryckt det. Alla vet ju vid det här laget att en skidas praktiska svängradie i en sväng inte enbart beror på sidoskärningen, utan också på flex och på hur mycket kraft en åkare kan lägga in. Eftersom de allra flesta har ett ben som är starkare än det andra behövs ett skidpar som kompenserar det hela för att svängen ska bli jämn. Man vill ju inte att den ena skidan svänger in och repar den andra! Hur skulle det se ut? </p><p></p><p>Imponerande är att Fischer i detta läge inte går i den självklara fällan och säger "dom flesta är högerfotade, så vi gör en skida för ett starkare högerben". Nej, nej, nej, här är det tysk ingenjörskonst på högsta nivå. "Ein verlorerte hügerfuss bedeutet ein Starkere wensterbein", som minröjarna konstaterade redan under efterkrigstiden. Tyskarna tänker alltså till och använder sig av fotbollsregeln att det starkare benet används som mothåll, dvs vänsterskidan ska göras styvare och ha en längre reell radie. Det kan tyckas enkelt, men så många har misslyckats på vägen innan Fischer iom denna skida ställde ner det blå skåpet mitt i rondellen under rusningstrafik och visar vem som bestämmer. Jag är övertygad om att det kommer varsel hos Amer Sports mycket snart. Det är bara att hoppas att juristerna på Fischer har jobbat övertid för att patentskydda denna revolution. </p><p></p><p>RadArc var ju en riktig vinnare för övrigt. Sällan har det varit lättare att kloss-carva med lite längsförflyttning av skidan i svängen för att kunna tighta till pjucken ordentligt. Kloss-carving är alldeles för underskattat. Iofs sågs Jeppenator utföra nåt åt det hållet med sina Head-spett i Tandådalen under gratishelgen, men annars är det tunnt med klossandet nu för tiden tycker jag. Trist. </p><p></p><p>Sökord: Hügerfuss. Die Revoluzion.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 589417, member: 12152"] Det här verkar ju vara en vidareutveckling av Fischers koncept att justera för små defekter i åkarens fysik. Personer med Charlie Chaplin-gener har ju hittills med fördel kunnat välja en pjäxa från nämnd tillverkares Soma-serie med inbyggd duck och därmed kunnat gå på afterski som vanligt folk utan att bli utskrattade för att fötterna pekar utåt. Nu har alltså Fischer tagit det hela ett steg längre och gör en skida för personer som är som jag tydligt högerfotade. Äntligen, som Fylking hade uttryckt det. Alla vet ju vid det här laget att en skidas praktiska svängradie i en sväng inte enbart beror på sidoskärningen, utan också på flex och på hur mycket kraft en åkare kan lägga in. Eftersom de allra flesta har ett ben som är starkare än det andra behövs ett skidpar som kompenserar det hela för att svängen ska bli jämn. Man vill ju inte att den ena skidan svänger in och repar den andra! Hur skulle det se ut? Imponerande är att Fischer i detta läge inte går i den självklara fällan och säger "dom flesta är högerfotade, så vi gör en skida för ett starkare högerben". Nej, nej, nej, här är det tysk ingenjörskonst på högsta nivå. "Ein verlorerte hügerfuss bedeutet ein Starkere wensterbein", som minröjarna konstaterade redan under efterkrigstiden. Tyskarna tänker alltså till och använder sig av fotbollsregeln att det starkare benet används som mothåll, dvs vänsterskidan ska göras styvare och ha en längre reell radie. Det kan tyckas enkelt, men så många har misslyckats på vägen innan Fischer iom denna skida ställde ner det blå skåpet mitt i rondellen under rusningstrafik och visar vem som bestämmer. Jag är övertygad om att det kommer varsel hos Amer Sports mycket snart. Det är bara att hoppas att juristerna på Fischer har jobbat övertid för att patentskydda denna revolution. RadArc var ju en riktig vinnare för övrigt. Sällan har det varit lättare att kloss-carva med lite längsförflyttning av skidan i svängen för att kunna tighta till pjucken ordentligt. Kloss-carving är alldeles för underskattat. Iofs sågs Jeppenator utföra nåt åt det hållet med sina Head-spett i Tandådalen under gratishelgen, men annars är det tunnt med klossandet nu för tiden tycker jag. Trist. Sökord: Hügerfuss. Die Revoluzion. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Vilken radie har ni på höger resp. vänster skida?
Tillbaka
Topp