Vilken ryggsäck har du när du turar och varför ska jag köpa en likadan?

Duderino

Medlem
Eller finns det någon ännu bättre som jag borde överväga?

Söker en bra ryggsäck för dagsturer (med splitboard) i främst Sverige och Norge. Den långsiktiga planen är att genomföra någon flerdagarstur med boende i hyttor om nåt år.

Önskelistan,
  1. Låg vikt
  2. Hjälmnät som fungerar även med en snowboard vertikalt fäst på ryggan
  3. Helst något sätt att fästa en vattenflaska utanpå (använder inte ”camelbak”)
  4. Åtkomst till huvudfacket via ryggen
  5. Gärna en säck som kan expanderas eller komprimeras efter behov
  6. Möjlighet att fästa en snowboard vertikalt
Jag tar gärna emot synpunkter på om jag tänkt fel kring mina önskemål.

Jag har inte denna men jag är intresserad.

Själv använder jag denna när jag turar. Funkade fint för en tre nätters hut-to-hut i Alperna.

Har samma Deuter. Utmärkt ryggsäck. Dock aldrig testad med snowboard, men borde funka bra med snowboard+hjälm.

Har dock inget fack för vattenflaskan direkt. Den får man fästa på nåt vis då.

De säckarna jag använder uppfyller bara ditt första krav, så osäker på om du skulle vara intresserad. Med det sagt - din kravlista är fel. Punkt 1 är viktig, punkt 6 också förmodligen (jag åker inte bräda, så jag kan inte riktigt relatera. Känns ändå som att en A-frame skulle vara fördelaktigt med splitboard för att få vikten närmare kroppen, men kanske också är svårt att få till bra med tanke på att brädor brukar vara relativt korta?). Resten av punkterna är meningslösa om du frågar mig.

2. Med en toppladdad ryggsäck går hjälmen in överst i huvudfacket.
3. Vattenflaska på utsidan är för lätt att bli av med i förhållande till hur kritisk den är som utrustning. Har du den på insidan kan du dessutom låta dunjackan ligga runt, så kan du ha med saft som håller sig varm under förmiddagen.
4. Åtkomst via någon form av dragkedja är najs, men mer en nice to have och det behöver inte vara via ryggen.
5. Använd dunjackan som buffer istället. Med mycket packning tar den upp lite plats och med lite packning tar den upp mycket plats. Dock behövs ju nånting för att sätta upp typ skidor och annat på utsidan av säcken, och de remmarna brukar på nästan alla säckar dubbla som komprimeringsremmar.

Har hittat de här säckarna som jag tycker är intressanta:

Den här använder jag och är mycket nöjd. En genomtänkt och bekväm rygga.

Jag har de senaste åkt med gamla modellen av patagonia acentionist 40. Uppfyller inte många av dina krav, men som ryggsäck betraktat är den fenomenal.

Jag tycker att det är konstigt att backpanel inte är fast i botten av ryggsäcken. Stör det i praktiken?
Hm, nä. Var tvungen att ta fram ryggan för att kolla, vilket betyder att det inte stört. Sedan kan jag inte påstå att jag använt den i extrema förhållanden, men ändå knatat upp för ett par berg med skidor fästa i remmarna, och då har det snarare varit enklare att öppna från botten.

Styrkorna med ryggan är att den sitter bra med rejäla höftremmar som avlastar vikten. Och att man får plats med hjälmen så att man får undan den när det är för varmt, typ på skidbussen osv.

Enda nackdelen är om man vandrar när det är för varmt då den saknar det där nätet som ger luftning mellan rygg och rygga...

Jag har klassikern:
https://www.ortovox.com/se-en/shop/backpacks/p496576-haute-route-haute-route-32?size=32%20l
Inte den lättaste men den är å andra sidan väldigt bekväm och stabil både uppför och nedför. Tycker 200-300 gr extra på ryggen inte spelar så stor roll. Bekvämlighet är viktigare särskilt på flerdagarsturer då man kan bli sliten i axlarna t.ex. och då uppskattar man att ryggan sitter skönt och stabilt, dvs höftbälte, axelremmar och ryggplatta är topp.

Jag åker skidor, och dom är lätta att fäste på fler sätt.
Den har alla funktioner som behövs, det mesta är riktigt bra, en massa remmar ingår också. Bra är också orange insida(iallafall min), även i fickorna, blir lättare att hitta då jämfört med ett "svart hål". Den har toppöppning, ryggöppnig och bra massäcksfack överst.

Enda nackdelen är att den inte är särskilt vattentät om det regnar mycket. Sedan kanske den inte är en dagstursäck, som trådskaparen efterfrågade, lite för stor då.

Tillbaka
Topp