Vilken skida bör jag välja?

Sight

Ny medlem
Hej!
Snart vinter och dag att välja skida. Jag är 184, väger 84 kg. Jag brukar åka 4 veckor per år, ofta blir det frankrike med UCPA. Har mest åkt pist innan men jag känner att den verkliga åkglädjen för mig finns utanför pisten och det är där jag vill utvecklas. Åken ingen park över huvudtaget. Med UCPA har jag åkt på Ross B2 bandit i deras tout negie grupp, dvs. off-pist för nybörjare, går ganska bra men har fortfarande en del att lära i trixare förhållanden som puckel, snorbrant lössnö, skare. Pister brukar inte vara några bekymmer.

Jag har läst dom guider jag har hittat här, men det är ju många faktorer som skall räknas med så jag hoppas på några personliga svar. Det verkar som många gillar lite längre skidor, jämfört med kortare skidor som ju ofta uthyrare rekomenderar. Dock köre man ju på längre skidor på länge sen innan de kortare carving kom, så det kanke inte är helt fel.

Den skida jag funderat på är Völkl Mantra, 184 eller 191. Jag kommer bara skaffa en skida som ska täcka den åkningen jag gör. Tips på vilken bindning som passar uppskattat också!

Mantra som du nämner kan bli klockren, speciellt om du väljer att ha bara ett par skidor som skall funka till "allt". 184:an med sina 25,5 m radie går sannolikt riktigt bra i pist också (jag antar att du läst FR-recensionerna, t ex HitMe:s) .
Ett par Marker DIN 14, t ex 14.0 Free, Comp 14.0 (eller kanske rentav Comp 18.0). Ett par bindningar i toppsegmentet funkar alltid! (Som du märkt så gillar inte jibb-kiddzen Marker här på FR... Okunnighet eller nåt annat? Jag vet inte.)

/Ace DG

Senast ändrad:
Vad tycker du om B2:an som du åkt en del på? Stabil/instabil när det går fort? Vad är du ute efter för egenskaper som du saknar hos den skidan?

Tolka inte detta som att jag tycker B2:an är optimal för den åkning du ägnar dig åt (för det är den inte) men om du svarar på ovanstående blir det enklare att komma med förslag på skidor som kan passa dig.

Jag är 183 cm, väger 84-85 kg och åker Mantra 191.
191-orna går ruggigt bra i pist och det är rejält med sväng i dom.
Har inte kört 184-an men 191-an torde vara betydligt bättre för dig utanför pisten.
Köp 191 och om du skulle tycka de är mindre bra i pist så kör mer knäböj och utveckla din teknik..

Ace_DG sa:
Mantra som du nämner kan bli klockren, speciellt om du väljer att ha bara ett par skidor som skall funka till "allt". 184:an med sina 25,5 m radie går sannolikt riktigt bra i pist också (jag antar att du läst FR-recensionerna, t ex HitMe:s) .
Ett par Marker DIN 14, t ex 14.0 Free, Comp 14.0 (eller kanske rentav Comp 18.0). Ett par bindningar i toppsegmentet funkar alltid! (Som du märkt så gillar inte jibb-kiddzen Marker här på FR... Okunnighet eller nåt annat? Jag vet inte.)

/Ace DG
Antagligen för att för att marker bindningar med lägre dinskalas skistoppers verkar gå sönder lätt vid fakielandningar, min kompis sånna gick sönder när jag åkte med honom så det stämmer nog!

ralf_moller sa:
Har inte kört 184-an men 191-an torde vara betydligt bättre för dig utanför pisten.
Köp 191 och om du skulle tycka de är mindre bra i pist så kör mer knäböj och utveckla din teknik..
STOPP! Jag tycker absolut INTE du ska välja en 191cm lång skida. Det är på tok för långt. Den kommer va mycket tråkig och klumpig i pisten, puckligt, skogsåkning och smala trixiga partier. Dina mått (184/84) skulle i kombination myckte bra teknik kvalificera dig för en längre skida men om du känner att tekniken inte är ultimat utan vill utveckla den så skulle jag välja en kortare. En lång skida flyter bättre i lössnö men om man inte heter Seth Morrison och åker puder i 170km/h så behöver man inte en lång skida. Själv är jag 186/74 och har bra teknik och åker avancerat i nästan all terräng och all typ av snö och jag klarar mig på mina B4 178 (även om det är i kortaste laget men jag har en förkärlek till lite för korta skidor). Jag har åkt minst 30-40 dagar i amerikanskt fluff-puder på mina Fischer Race SC 170cm åxå utan några problem. Slutsats: Vill du utvecklas, välj en skida runt 185 istället för 191 och välj en med roligare radie (under 21).

Jag har inte åkt Mantran men jag skulle inte valt den. En skida med 25m radie, nej tack, inte roligt alls i pisten. Det finns massor med bra skidor men kommer inte på någon just nu som jag tycker är bättre än någon annan. Många gillar Atomic metron-serien eftersom den är lite bredare samtidigt som den har en liten radie. Nackdelen med den är att den är rätt tung men det märker man ju bara när man har dom på axeln.

Slutligen, bindning: Köp en bra bindning. Ross/Look 14-bindning eller en race bindning som går till 15-18 t.ex. Marker Comp 18, Ross FKS 150 eller liknande.

Tjena

Fyller i på Peter. Vad tyckte du om B2:an. Själv är jag väldigt förtjust i den (köpte faktiskt ett par nu). Jag kör både Pist och Offpist. Har varit med i UCPA:s offpistgrupp i ValDiSere och kört på B2:an (174 cm). Den hanterar alla möjliga snöförhållanden, även puder (Serre förra året) utan fladder. Själv tycker jag att jag blir ett helt snäpp bättre åkare med den, jämfört med andra Rossignol som jag testat på UCPA.

Jag väger 73 kg, jobbar mycket med låren, ingen fartfantom. Vill man ha en stabilare fartskida eller är mycket tyngre, så kanske B3:an är något att titta på.

MVH

Linus

Senast ändrad:
Så du förklarar är ju trots allt en skida som b2 en optimal eller som ovan skrev en metron skida! de skidorna ligger på ca 75 mm i midjan och det tycker jag är bra om man bara vill ha en skida för de olika ändamål som du har beskrivet. Om du skulle välja en skida som med större midja skulle du inte ha den åk glädjen i pisten och om du skulle välja med smalare midja blir det tvärtom! Sen när det gäller längden borde du ha en skida som något länge än dig, alltså runt 185 cm! det tycker jag i alla fall...

För er som inte testat en skida med åtminstone 95 mm under foten i offpist-liknande förhållanden säger jag bara: Gör det! Nu! Ni kommer inte att ångra er... Funderar ni på B3, testa B4. Fransoser i allmänhet (och FFS i synnerhet) har inte fattat det här med breda skidor än. Jag jobbar på en förändring här, ge mig några år till bara...

JockeSki: Jag tycker Mantra:n är grymt rolig i pist. Visst, i en storslalom-bana föredrar jag mina Ross 9X men annars åker jag hellre Mantra (184 cm) även om det ska harvas pist. Mer fart (och mer mjölksyra i låren :-) är receptet för att få stort leende i pist även med den typen av skidor. Båda dessa ingredienser ser jag som fördelar :-) (jag väger 65 kg och kör för lite benböj, därav mjölksyran)

Senast ändrad:
Om det är i offpisten du vill utvecklas så ska du välja en skida med minst 90-95 i midjan, det är ett faktum. Sen anser jag att 190+ är ett måste för en bra storbergskida men det är min personliga åsikt. (väger ca: 85kg och är 179cm lång.)

JockeSki sa:
ralf_moller sa:
STOPP! Jag tycker absolut INTE du ska välja en 191cm lång skida. Det är på tok för långt. Den kommer va mycket tråkig och klumpig i pisten, puckligt, skogsåkning och smala trixiga partier. Dina mått (184/84) skulle i kombination myckte bra teknik kvalificera dig för en längre skida men om du känner att tekniken inte är ultimat utan vill utveckla den så skulle jag välja en kortare. En lång skida flyter bättre i lössnö men om man inte heter Seth Morrison och åker puder i 170km/h så behöver man inte en lång skida. Själv är jag 186/74 och har bra teknik och åker avancerat i nästan all terräng och all typ av snö och jag klarar mig på mina B4 178 (även om det är i kortaste laget men jag har en förkärlek till lite för korta skidor). Jag har åkt minst 30-40 dagar i amerikanskt fluff-puder på mina Fischer Race SC 170cm åxå utan några problem. Slutsats: Vill du utvecklas, välj en skida runt 185 istället för 191 och välj en med roligare radie (under 21).

Jag har inte åkt Mantran men jag skulle inte valt den. En skida med 25m radie, nej tack, inte roligt alls i pisten. Det finns massor med bra skidor men kommer inte på någon just nu som jag tycker är bättre än någon annan. Många gillar Atomic metron-serien eftersom den är lite bredare samtidigt som den har en liten radie. Nackdelen med den är att den är rätt tung men det märker man ju bara när man har dom på axeln.

Slutligen, bindning: Köp en bra bindning. Ross/Look 14-bindning eller en race bindning som går till 15-18 t.ex. Marker Comp 18, Ross FKS 150 eller liknande.
Vi kan härmed slå fast att Jockeski har dåligt med pulver i benen och har svårt att få upp skidor på kant!

Som svar på frågorna om B2.
Dom jag åkte på hade stålkanter lika vassa som en smörkniv (UCPA slipning), så jag vet inte hur pass mkt det påverkar köregenskaperna.

Skidan känns väldigt allround i pist och uppkörd snö, skog.
Is och hårdpackat tror jag en bättre slipning hade fixat, nu var detta inte optimal åkning.
Dock utanför pisten tycker jag att man fick ha ganska mycket bakåtvikt för att få bra lyft på dom. Detta gjorde att det i bland kändes okontrollerat, som att skidorna kunde sticka iväg under en.
Dock ska tilläggas att vissa åk var underbara puderåk, så med bra teknik kan man köra OP utan problem. Det är dock när man vinglar till eller kommer lite fel som man känner att skidan inte hjälper till så mycket själv.

Tack för era svar för övrigt, just nu lutar jag åt 185 Mantra (191 verkar vara det korrekta för riktigt duktiga åkare, vilket jag inte anser mig vara), med Marker Free 14 eller Look P18. Dessa bindningar för att kondrad har dom som paket med skidan.

Sight: Problemet med att skidorna dyker kommer att försvinna när du går upp i bredd. Det jag egentligen var mest nyfiken på är hur du upplevde B2:orna i hög fart. Om du tycker de känns tillräckligt fartstabila och du inte upplever dem som fladdriga kan det vara idé att kika på ett par skidor som är lite mjukare än Mantran, t.ex. Ross B4, K2 Seth eller Fischer Atua.

Dessa är mer förlåtande i mjuk snö men blir lite instabilare i pist.

dom som är 184cm långa kanske blir bra ? men va du än gör så köp inte ne marker bindnig!

sluta bomba forumet med alla in lägga om vika skidor man ska välja kolla i skid data basen i stället!

FredrikYngvesson sa:
sluta bomba forumet med alla in lägga om vika skidor man ska välja kolla i skid data basen i stället!
Man får ju inte precis några personliga råd där och det är mycket svårt att veta vad man ska köpa om man inte har koll på det här med skidor...

Visst ja, ett litet tillägg till ovanstående: Missförstå mig inte, Mantran är en helt underbar skida men det finns skidor som är enklare att manövrera offpist om man håller sig till någorlunda rimliga hastigheter. Om du inte är rädd för att utvecklas och eventuellt få kämpa lite med dem i början är det ett klockrent köp.

Angående Marker: Vad du än gör, missa inte Ace_DG:s inlägg i den här tråden:

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=31629&p=2

Väldigt läsvärt.

Jag kan erkänna att jag inte brukar köra tokfort. Ofta är det ju folk i vägen som man inte vill köra på, och trilla i höga hastigheter tack vare ett osynligt gupp osv. känns inte så lockande (verkar som man blivit lite feg på gamla dar, plus har en knäskada jag helst inte river upp igen). Off pist är det ju mer den sköna känslan att flyta på snön och de fjädrande svängarna och snösprut som lockar. Försöker i bland även ta lite mindre drops.
Dock kan det ju vara så att en skida som blir orolig och stötig i höga farter gör att man gärna undviker detta för man inte litar på den, men bristande teknik är säkart en del i detta.

Nu hurvida jag uppfattade B2 som för mjuk eller inte, kan vara missvisande för mig att svara på då jag inte testat att tex köra störtlopp en hel röd backe med dom. Dock tror jag fladdighet inte var nåt jag stötte på så ofta i de farter jag höll mig.
Men om jag kan vinna en massa i medelfarter men förlora lite topphastighet kanske det är värt att ta en mjukare skida, å den andra sidan kanske jag börjar köra snabbare med en stadig skida. Många faktorer man ska väga här ^^.

Ang bindningar, båkåt landningar kan kvitta för min del, 360 funkar ju alltid istället!

Tack för all hjälp, kul att prata med kunniga och intresserade peroner!

Senast ändrad:
Angående bindningarna så tkr jag att du ska sattsa på en Look Bindning eller Rossignol eller liknande. (Sånna med en hög kolv på bakbindningen)
Det är de bindningarna som fungerar bäst för mig och mina slitna pjäxor, utan tvekan.

Tillbaka
Topp