Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilken skida bör jag välja?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="JockeSki" data-source="post: 221081" data-attributes="member: 12644"><p>STOPP! Jag tycker absolut INTE du ska välja en 191cm lång skida. Det är på tok för långt. Den kommer va mycket tråkig och klumpig i pisten, puckligt, skogsåkning och smala trixiga partier. Dina mått (184/84) skulle i kombination myckte bra teknik kvalificera dig för en längre skida men om du känner att tekniken inte är ultimat utan vill utveckla den så skulle jag välja en kortare. En lång skida flyter bättre i lössnö men om man inte heter Seth Morrison och åker puder i 170km/h så behöver man inte en lång skida. Själv är jag 186/74 och har bra teknik och åker avancerat i nästan all terräng och all typ av snö och jag klarar mig på mina B4 178 (även om det är i kortaste laget men jag har en förkärlek till lite för korta skidor). Jag har åkt minst 30-40 dagar i amerikanskt fluff-puder på mina Fischer Race SC 170cm åxå utan några problem. Slutsats: Vill du utvecklas, välj en skida runt 185 istället för 191 och välj en med roligare radie (under 21).</p><p></p><p>Jag har inte åkt Mantran men jag skulle inte valt den. En skida med 25m radie, nej tack, inte roligt alls i pisten. Det finns massor med bra skidor men kommer inte på någon just nu som jag tycker är bättre än någon annan. Många gillar Atomic metron-serien eftersom den är lite bredare samtidigt som den har en liten radie. Nackdelen med den är att den är rätt tung men det märker man ju bara när man har dom på axeln.</p><p></p><p>Slutligen, bindning: Köp en bra bindning. Ross/Look 14-bindning eller en race bindning som går till 15-18 t.ex. Marker Comp 18, Ross FKS 150 eller liknande.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="JockeSki, post: 221081, member: 12644"] STOPP! Jag tycker absolut INTE du ska välja en 191cm lång skida. Det är på tok för långt. Den kommer va mycket tråkig och klumpig i pisten, puckligt, skogsåkning och smala trixiga partier. Dina mått (184/84) skulle i kombination myckte bra teknik kvalificera dig för en längre skida men om du känner att tekniken inte är ultimat utan vill utveckla den så skulle jag välja en kortare. En lång skida flyter bättre i lössnö men om man inte heter Seth Morrison och åker puder i 170km/h så behöver man inte en lång skida. Själv är jag 186/74 och har bra teknik och åker avancerat i nästan all terräng och all typ av snö och jag klarar mig på mina B4 178 (även om det är i kortaste laget men jag har en förkärlek till lite för korta skidor). Jag har åkt minst 30-40 dagar i amerikanskt fluff-puder på mina Fischer Race SC 170cm åxå utan några problem. Slutsats: Vill du utvecklas, välj en skida runt 185 istället för 191 och välj en med roligare radie (under 21). Jag har inte åkt Mantran men jag skulle inte valt den. En skida med 25m radie, nej tack, inte roligt alls i pisten. Det finns massor med bra skidor men kommer inte på någon just nu som jag tycker är bättre än någon annan. Många gillar Atomic metron-serien eftersom den är lite bredare samtidigt som den har en liten radie. Nackdelen med den är att den är rätt tung men det märker man ju bara när man har dom på axeln. Slutligen, bindning: Köp en bra bindning. Ross/Look 14-bindning eller en race bindning som går till 15-18 t.ex. Marker Comp 18, Ross FKS 150 eller liknande. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilken skida bör jag välja?
Tillbaka
Topp