Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Vilken skida skall vara "före"
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PavelV" data-source="post: 807626" data-attributes="member: 63034"><p>Nej, det finns ingen som åker med dalskidan framför bergsskidan, om man nu inte åker så för att testa på hur det känns! Att åka med innerskidan en bit före är det som är mest optimalt och naturligt för kroppen.. Allt annat innebär att vi måste rotera i höften, för att få fram eller bak en skida. Försöker man få ytterskidan parallell med innerskidan så kommer det leda till en väldigt stor rotation av hela kroppen, vilket leder till att vi inte kan påverka svängen så som vi vill eftersom vi oftast kommer överrotera mot berget. Vill man åka på skär så innebär detta att skidan kommer sladda, och inte skära. Om man däremot vrider höften åt andra hållet, dvs skjuter fram innerskidan, så kommer vi med 100% sannolikhet hamna med större delen av våran vikt på denna. Och där vill vi inte vara.. Om vi vill åka bra skidor dvs. </p><p>Som folk redan varit inne på så beror detta fenomen enbart på hur kroppen är uppbyggt och vad som är optimalt, alltså att innerskidan är lite före för att innerbenet är mer böjt. Och jag kan nästan garantera att Bode, Kaj, Jon, Tanner och alla vi här har ungefär exakt samma leder och kroppsfunktioner! <img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=":)" title="Smile :)" data-smilie="1"data-shortname=":)" /></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PavelV, post: 807626, member: 63034"] Nej, det finns ingen som åker med dalskidan framför bergsskidan, om man nu inte åker så för att testa på hur det känns! Att åka med innerskidan en bit före är det som är mest optimalt och naturligt för kroppen.. Allt annat innebär att vi måste rotera i höften, för att få fram eller bak en skida. Försöker man få ytterskidan parallell med innerskidan så kommer det leda till en väldigt stor rotation av hela kroppen, vilket leder till att vi inte kan påverka svängen så som vi vill eftersom vi oftast kommer överrotera mot berget. Vill man åka på skär så innebär detta att skidan kommer sladda, och inte skära. Om man däremot vrider höften åt andra hållet, dvs skjuter fram innerskidan, så kommer vi med 100% sannolikhet hamna med större delen av våran vikt på denna. Och där vill vi inte vara.. Om vi vill åka bra skidor dvs. Som folk redan varit inne på så beror detta fenomen enbart på hur kroppen är uppbyggt och vad som är optimalt, alltså att innerskidan är lite före för att innerbenet är mer böjt. Och jag kan nästan garantera att Bode, Kaj, Jon, Tanner och alla vi här har ungefär exakt samma leder och kroppsfunktioner! :) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Vilken skida skall vara "före"
Tillbaka
Topp