Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Vilken skida skall vara "före"
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 862754" data-attributes="member: 12483"><p>Som ett antal av de övriga trådskrivarna nämner så är det mest normala, och faktiskt mest naturliga, att innerskidan (bergskidan) ligger lite före ytterskidan (dalskidan). En normalt byggd person får per automatik denna position vid sväng. Ytterst handlar det om rotation av höftpartiet.</p><p></p><p>Om man däremot som raceåkarna hela tiden strävar efter effektivast möjliga skärande sväng, att bygga upp tillräckligt tryck och rätt vinkel för att kunna lägga svängen på rätt exakt ställe mellan portarna, kombinerat med att snabbt kunna växla kanter, ja då är i princip parallella skidor något man strävar efter och tränar in. Jag skriver träna in, för rent rörelsemekaniskt är det inte ett helt naturligt rörelsemönster anser jag. </p><p></p><p>Nåväl, som "normal" åkare utan dessa ambitioner är det sannolikt helt ok att innern går lite före yttern. </p><p></p><p>Eder, </p><p>Ace DG</p><p></p><p>... en gammal tråd såg jag just</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 862754, member: 12483"] Som ett antal av de övriga trådskrivarna nämner så är det mest normala, och faktiskt mest naturliga, att innerskidan (bergskidan) ligger lite före ytterskidan (dalskidan). En normalt byggd person får per automatik denna position vid sväng. Ytterst handlar det om rotation av höftpartiet. Om man däremot som raceåkarna hela tiden strävar efter effektivast möjliga skärande sväng, att bygga upp tillräckligt tryck och rätt vinkel för att kunna lägga svängen på rätt exakt ställe mellan portarna, kombinerat med att snabbt kunna växla kanter, ja då är i princip parallella skidor något man strävar efter och tränar in. Jag skriver träna in, för rent rörelsemekaniskt är det inte ett helt naturligt rörelsemönster anser jag. Nåväl, som "normal" åkare utan dessa ambitioner är det sannolikt helt ok att innern går lite före yttern. Eder, Ace DG ... en gammal tråd såg jag just [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Vilken skida skall vara "före"
Tillbaka
Topp