Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Vilken skida skall vara "före"
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jamt69" data-source="post: 874516" data-attributes="member: 93453"><p>Att bara lägga höften åt sidan kallas på engelska för "hip dumping" och anses vara ett åktekniskt fel snarare än nåt att sträva efter. Du blir väldigt svag i den positionen. I en carvingsväng med mycket kant tar du upp ca 3 gånger din vikt på ytterbenet och det funkar inte ur den positionen. Det blir snarare att man avbryter kantningen långt innan vad som är möjligt. Många som åker på det sättet har också problem med bakvikt eftersom det är svårt att trycka fram höften samtidigt som du ska dumpa den åt sidan. Det blir även mycket svårare att höftkanta. När det blir stora krafter är knäkantningen ganska liten.</p><p></p><p></p><p>Man ska inte behöva ha brett mellan skidorna för att ha balans.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jamt69, post: 874516, member: 93453"] Att bara lägga höften åt sidan kallas på engelska för "hip dumping" och anses vara ett åktekniskt fel snarare än nåt att sträva efter. Du blir väldigt svag i den positionen. I en carvingsväng med mycket kant tar du upp ca 3 gånger din vikt på ytterbenet och det funkar inte ur den positionen. Det blir snarare att man avbryter kantningen långt innan vad som är möjligt. Många som åker på det sättet har också problem med bakvikt eftersom det är svårt att trycka fram höften samtidigt som du ska dumpa den åt sidan. Det blir även mycket svårare att höftkanta. När det blir stora krafter är knäkantningen ganska liten. Man ska inte behöva ha brett mellan skidorna för att ha balans. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Vilken skida skall vara "före"
Tillbaka
Topp