Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Vilken skida skall vara "före"
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jamt69" data-source="post: 875926" data-attributes="member: 93453"><p>Att ha plöstryck kan vara bra, MEN, att fokusera på plöstryck kan lätt leda till dåliga resultat för friåkning. I raceåkning använder man en hel del plöstryck för att få mer prestanda i början av svängen, men det är inget man behöver sträva efter om man inte kör på en hög nivå. </p><p>Vad händer då om man pressar för mycket på plösen? </p><p>Det som händer är att man tar upp kraften i pjäxan från plösen och baksidan av hälen.</p><p>Det ger en dåligt lateralt balanserad position; -försök att balansera på en käpp med mycket plöstryck och se hur lätt det blir.</p><p>Balansen får man från främre delen av foten.</p><p>För att känna att man har rätt fram-bak balans är det därför mycket bättre, som JL76 säger, att känna fördelningen av vikten mellan trampdynan och hälen. </p><p>Om det finns risk att skidorna dyker så kan man flytta vikten lite bakåt, men aldrig så mycket att all vikt är på hälen.</p><p>Lättaste sättet att få plöstryck är att lyfta framdelen på foten, och hur bra balans får man då?</p><p>Skaftet på pjäxan, som ska vara styvt, är mest där för att ta emot om man hamnar lite ur balans. Om man har mjuka pjäxor tar det längre tid att få det stödet och därmed svårare att ha bra balans. Om man inte tycker om styva pjäxor är risken att man har fel balans eller felinställda pjäxor.</p><p>För mycket plöstryck med för mjuka pjäxor blir extra dåligt, då kommer smalbenen långt fram och det kompenserar man undermedvetet genom att skjuta bak röven och fälla överkroppen</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jamt69, post: 875926, member: 93453"] Att ha plöstryck kan vara bra, MEN, att fokusera på plöstryck kan lätt leda till dåliga resultat för friåkning. I raceåkning använder man en hel del plöstryck för att få mer prestanda i början av svängen, men det är inget man behöver sträva efter om man inte kör på en hög nivå. Vad händer då om man pressar för mycket på plösen? Det som händer är att man tar upp kraften i pjäxan från plösen och baksidan av hälen. Det ger en dåligt lateralt balanserad position; -försök att balansera på en käpp med mycket plöstryck och se hur lätt det blir. Balansen får man från främre delen av foten. För att känna att man har rätt fram-bak balans är det därför mycket bättre, som JL76 säger, att känna fördelningen av vikten mellan trampdynan och hälen. Om det finns risk att skidorna dyker så kan man flytta vikten lite bakåt, men aldrig så mycket att all vikt är på hälen. Lättaste sättet att få plöstryck är att lyfta framdelen på foten, och hur bra balans får man då? Skaftet på pjäxan, som ska vara styvt, är mest där för att ta emot om man hamnar lite ur balans. Om man har mjuka pjäxor tar det längre tid att få det stödet och därmed svårare att ha bra balans. Om man inte tycker om styva pjäxor är risken att man har fel balans eller felinställda pjäxor. För mycket plöstryck med för mjuka pjäxor blir extra dåligt, då kommer smalbenen långt fram och det kompenserar man undermedvetet genom att skjuta bak röven och fälla överkroppen [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Vilken skida skall vara "före"
Tillbaka
Topp