Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Vilken skida skall vara "före"
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 876010" data-attributes="member: 13863"><p>Oavsett om man kallar det plöstryck eller tyngden på främre trampdynan är det i grunden en fråga om att belasta skidorna jämnt med varken fram eller bakåtvikt. I skidskolan får barnen (och även vuxna) lära sig att bibehålla ett tryck på plösen så att ett fiktivt mynt mellan ben och sko inte ramlar ner. Ett av de absolut vanligaste felen man ser i lössnön (både hos nybörjare och mer erfarna åkare) är bakvikt och bakkappehäng som tenderar att bli större ju brantare det är. </p><p></p><p>Personligen tycker jag det fungerar finfint i pisten att fokusera på "tyngden på främre trampdynan". I lössnön fungerar det betydligt bättre för mig att fokusera på plöstryck (plöskontakt) och en viss känsla av att falla framåt för att inte hamna i baksätet, men precis som Jamt69 bygger det på att man kör ett par hyggligt hårda (i förhållande till sin vikt, teknik, underlag och hastighet) och åtspända pjäxor. Men ett par för hårda pjäxor kan bli pest i offpisten när underlaget är ojämnt (vilket det mestadels är) eftersom minsta ojämnhet känns och måste hanteras. Bra för en duktig stark åkare men katastrofalt för en nybörjare.</p><p></p><p>För dig Pillard tycker jag bara att det är att testa vilket som fungerar bäst!</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 876010, member: 13863"] Oavsett om man kallar det plöstryck eller tyngden på främre trampdynan är det i grunden en fråga om att belasta skidorna jämnt med varken fram eller bakåtvikt. I skidskolan får barnen (och även vuxna) lära sig att bibehålla ett tryck på plösen så att ett fiktivt mynt mellan ben och sko inte ramlar ner. Ett av de absolut vanligaste felen man ser i lössnön (både hos nybörjare och mer erfarna åkare) är bakvikt och bakkappehäng som tenderar att bli större ju brantare det är. Personligen tycker jag det fungerar finfint i pisten att fokusera på "tyngden på främre trampdynan". I lössnön fungerar det betydligt bättre för mig att fokusera på plöstryck (plöskontakt) och en viss känsla av att falla framåt för att inte hamna i baksätet, men precis som Jamt69 bygger det på att man kör ett par hyggligt hårda (i förhållande till sin vikt, teknik, underlag och hastighet) och åtspända pjäxor. Men ett par för hårda pjäxor kan bli pest i offpisten när underlaget är ojämnt (vilket det mestadels är) eftersom minsta ojämnhet känns och måste hanteras. Bra för en duktig stark åkare men katastrofalt för en nybörjare. För dig Pillard tycker jag bara att det är att testa vilket som fungerar bäst! /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Vilken skida skall vara "före"
Tillbaka
Topp