Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Vilken skida skall vara "före"
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mattiasaberg" data-source="post: 876230" data-attributes="member: 30471"><p>När man åker skidor bör man eftersträva paralella skidor. Att åka med passgång är något som man vill motverka för att slippa hamna för mycket på innerskidan. (Att åka tillviss del på innerskidan bör man dock efterstäva eftersom två ben är starkare en ett.)</p><p>Om man åker med "paralella" skidor kan man med mindre muskelansträngning hantera normalkraften/gravitationskraften eftersom man har mer kroppsmassa som tar upp dessa två krafter.</p><p></p><p>Om vi pratar plöstryck eller inte plöstryck så anser jag att man kan bibehålla en mer centrerad position genom att stå mitt på foten. Beroende på hur mycket vinkel man har på sina pjäxor kommer man att ha mer eller mindre plöstryck. Att hänga fram för mycket är inte funtionellt i alla lägen, man står sällan lutad framåt i ett hopp.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mattiasaberg, post: 876230, member: 30471"] När man åker skidor bör man eftersträva paralella skidor. Att åka med passgång är något som man vill motverka för att slippa hamna för mycket på innerskidan. (Att åka tillviss del på innerskidan bör man dock efterstäva eftersom två ben är starkare en ett.) Om man åker med "paralella" skidor kan man med mindre muskelansträngning hantera normalkraften/gravitationskraften eftersom man har mer kroppsmassa som tar upp dessa två krafter. Om vi pratar plöstryck eller inte plöstryck så anser jag att man kan bibehålla en mer centrerad position genom att stå mitt på foten. Beroende på hur mycket vinkel man har på sina pjäxor kommer man att ha mer eller mindre plöstryck. Att hänga fram för mycket är inte funtionellt i alla lägen, man står sällan lutad framåt i ett hopp. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Vilken skida skall vara "före"
Tillbaka
Topp