Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Vilken skidtyp dominerar på Freeride.nu?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Carled" data-source="post: 141828" data-attributes="member: 46762"><p>När jag satt och småsurfade lite här på Freeride kom det upp som en liten tanke vilken sorts skida som de flesta åker på. Det är ju synnerligen många trådar med rubriker som: Var skall jag montera mina PE? Det är repor på mina PE... osv., så det man först kommer och tänka på är ju att "smalare" twintips såsom 1080, PE och MadTrix dominerar i våra skidbodar.</p><p>Men efter lite tänkande så borde det ju vara rejält många säsongsrävar med både rejäla puderlagg såsom Gotama, Maiden och andra 100+:are och ordentliga pistskidor med stålkanter som japanska kockknivar.</p><p></p><p></p><p>För att få ett ordentligt svar så måste man ju först dra lite riktlinjer i sorteringsavdelningen, så därför anser jag att skidorna bör klassificeras såsom följer:</p><p></p><p>1. Raceskidor - riktiga värstingar som grabbarna och flickorna i WC kör med, typ Salomon Equipe.</p><p> </p><p>2. Vanliga pistracers - Skidor som liknar raceskidorna, men inte lika aggresiva och till beskedligare priser. Tex. Salomon Streetracer och Head XRC. Även Skier-X skidor räknas in i denna grupp!</p><p></p><p>3. Budgetskidor - Skidor som "vanliga" människor, dvs. skidor för de som inte är lika insatta och hjärntvättade som vi, a.k.a. Stadiumskidorna... Här tänker jag inte nämna några exempel men om du har samma skidor som din mamma så har du nog budgetskidor...</p><p></p><p>4. All-mountain-skidor - En ny typ av skida som är vanliga pistskidor med mindre svängradier som fått mer bredd för att ändå få lyft i pudret. Inte att förväxla med friåkningsskidorna! Exempel: Atomic Metron och Fischer AMC</p><p></p><p>5. Vanliga friåkningsskidor - En av de mest användbara kategorierna av skidor, dvs. skidor med lite större dimensioner men ändå med riktigt bra egenskaper i pisten. Exempel: Head Monster och Dynastar Legend. Midja under 90mm</p><p></p><p>6. Normala twintips - Skidor som har som enda mål att vara grymma att hoppa med och funka hyffsat i pisten. De skidor som syns i parken. T.ex.: Public Enemy, 1080 Foil, Trouble Maker och MoJo 80. Midja under 90mm</p><p></p><p>7. Feta twintips - Även kända som backcountry-skidor. Dubbelvikta skidor som är så pass feta att man kan ta med tricken man lärt sig i parken till baksida av Skutan. Typ Scratch BC, MoJo 90 och Seth Vicious. Midja över 90mm</p><p></p><p>8. Feta friåkningsskidor - Skidor som faller i kategorin mellan vanliga friåkningskidor och de renodlade fetingarna över 100mm. Exempel på dess godingar är: Explosiv(e), Mantra och Pro Rider</p><p></p><p>9. Renodlade puderskidor - Skidor som är gjorda för att kunna avverka fallhöjd snabbt och effektivt ute i lösnön. Ofta mycket dåliga i pist! Bummarens val vid säsong i Engelberg. Exempel: Gotama, SuperMojo och Maiden AK</p><p></p><p>10. Specialskidor - Skidor med swallowtail och liknande påhitt, även skidor med annorlunda skärning (Spatula) och spännande konstruktioner sosom kolfiber. Ex: ScottyBob och Sanouk</p><p></p><p></p><p>Nu kommer vi ju till det lilla kruxet med att sammanställa ett exakt svar om vilken skidtyp som är vanligast, nämligen det faktum att många säsongare och människor boende på skidorter har en benägenhet att samla på sig ett lager av lagg. Ett par Sanouk, ett par AR5 och ett par pistracers för de dagar då det inte snöat på ett tag. </p><p></p><p>Enklast kan ju då vara att man endast bidrar med den skidan som man åker mest på eller att man bidrar med sin huvudskida men även berättar om sina andra älsklingar.</p><p></p><p>För att sammanställa det hela kom jag fram till att man funderar ut vilken kategori ens skidor faller inom och sedan skriver det, (om man har flera kan man skriva det inom parantes eller liknande så det går fram) så kan jag och Dr Snow sedan räkna ihop det till en fin lite tabell! Alltså, SKRIV ENDAST SKIDA OCH KATEGORI! NI FÅR INTE UPPDATERA TABELLEN, DET BLIR STRUL!!!</p><p></p><p>Jag kan börja med mig själv. Eftersom det är synd om mig så har jag endast 1 par skidor, vilket är ett par Scratch BC av årets modell. (Efter närmare eftertanke är det nog inte så synd om mig...) Skidan är lätt att kategorisera och den faller alltså in i gruppen Feta twintips, #7. Så tabellen ser nu ut som följande:</p><p></p><p></p><p> Typ Primärskida (Sekundärskida)</p><p></p><p>1. Raceskidor................. 0 (0)</p><p>2. Vanliga pistracers........ 0 (0)</p><p>3. Budgetskidor.............. 0 (0)</p><p>4. All-mountain-skidor..... 0 (0)</p><p>5. Vanliga friåkningskidor 0 (0)</p><p>6. Normala twintips......... 0 (0)</p><p>7. Feta twintips............... 1 (0)</p><p>8. Feta friåkningskidor.... 0 (0)</p><p>9. Renodlade puderskidor 0 (0)</p><p>10. Specialskidor............ 0 (0)</p><p></p><p>NI FÅR SJÄLVA INTE UPPDATERA LISTAN, DET BLIR VÄLDIGT LÄTT FEL DÅ! SKRIV BARA SKIDA, KATEGORI OCH OM DEN EVENTUELLT ÄR DIN ANDRA-SKIDA...</p><p></p><p></p><p>Om du inte vet vilken kategori din skida tillhör, säg vad du har så är det säkert någon som vet vart den skall in tabellen!</p><p></p><p>Detta kommer nog bli riktigt kul, och undra vilket skidtyp som kommer vinna?! Känns som att Normala twintips kan få många totalt, både som första och andrahandsskida, och att puderskidor nog är ett andrahandsval hos många...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Carled, post: 141828, member: 46762"] När jag satt och småsurfade lite här på Freeride kom det upp som en liten tanke vilken sorts skida som de flesta åker på. Det är ju synnerligen många trådar med rubriker som: Var skall jag montera mina PE? Det är repor på mina PE... osv., så det man först kommer och tänka på är ju att "smalare" twintips såsom 1080, PE och MadTrix dominerar i våra skidbodar. Men efter lite tänkande så borde det ju vara rejält många säsongsrävar med både rejäla puderlagg såsom Gotama, Maiden och andra 100+:are och ordentliga pistskidor med stålkanter som japanska kockknivar. För att få ett ordentligt svar så måste man ju först dra lite riktlinjer i sorteringsavdelningen, så därför anser jag att skidorna bör klassificeras såsom följer: 1. Raceskidor - riktiga värstingar som grabbarna och flickorna i WC kör med, typ Salomon Equipe. 2. Vanliga pistracers - Skidor som liknar raceskidorna, men inte lika aggresiva och till beskedligare priser. Tex. Salomon Streetracer och Head XRC. Även Skier-X skidor räknas in i denna grupp! 3. Budgetskidor - Skidor som "vanliga" människor, dvs. skidor för de som inte är lika insatta och hjärntvättade som vi, a.k.a. Stadiumskidorna... Här tänker jag inte nämna några exempel men om du har samma skidor som din mamma så har du nog budgetskidor... 4. All-mountain-skidor - En ny typ av skida som är vanliga pistskidor med mindre svängradier som fått mer bredd för att ändå få lyft i pudret. Inte att förväxla med friåkningsskidorna! Exempel: Atomic Metron och Fischer AMC 5. Vanliga friåkningsskidor - En av de mest användbara kategorierna av skidor, dvs. skidor med lite större dimensioner men ändå med riktigt bra egenskaper i pisten. Exempel: Head Monster och Dynastar Legend. Midja under 90mm 6. Normala twintips - Skidor som har som enda mål att vara grymma att hoppa med och funka hyffsat i pisten. De skidor som syns i parken. T.ex.: Public Enemy, 1080 Foil, Trouble Maker och MoJo 80. Midja under 90mm 7. Feta twintips - Även kända som backcountry-skidor. Dubbelvikta skidor som är så pass feta att man kan ta med tricken man lärt sig i parken till baksida av Skutan. Typ Scratch BC, MoJo 90 och Seth Vicious. Midja över 90mm 8. Feta friåkningsskidor - Skidor som faller i kategorin mellan vanliga friåkningskidor och de renodlade fetingarna över 100mm. Exempel på dess godingar är: Explosiv(e), Mantra och Pro Rider 9. Renodlade puderskidor - Skidor som är gjorda för att kunna avverka fallhöjd snabbt och effektivt ute i lösnön. Ofta mycket dåliga i pist! Bummarens val vid säsong i Engelberg. Exempel: Gotama, SuperMojo och Maiden AK 10. Specialskidor - Skidor med swallowtail och liknande påhitt, även skidor med annorlunda skärning (Spatula) och spännande konstruktioner sosom kolfiber. Ex: ScottyBob och Sanouk Nu kommer vi ju till det lilla kruxet med att sammanställa ett exakt svar om vilken skidtyp som är vanligast, nämligen det faktum att många säsongare och människor boende på skidorter har en benägenhet att samla på sig ett lager av lagg. Ett par Sanouk, ett par AR5 och ett par pistracers för de dagar då det inte snöat på ett tag. Enklast kan ju då vara att man endast bidrar med den skidan som man åker mest på eller att man bidrar med sin huvudskida men även berättar om sina andra älsklingar. För att sammanställa det hela kom jag fram till att man funderar ut vilken kategori ens skidor faller inom och sedan skriver det, (om man har flera kan man skriva det inom parantes eller liknande så det går fram) så kan jag och Dr Snow sedan räkna ihop det till en fin lite tabell! Alltså, SKRIV ENDAST SKIDA OCH KATEGORI! NI FÅR INTE UPPDATERA TABELLEN, DET BLIR STRUL!!! Jag kan börja med mig själv. Eftersom det är synd om mig så har jag endast 1 par skidor, vilket är ett par Scratch BC av årets modell. (Efter närmare eftertanke är det nog inte så synd om mig...) Skidan är lätt att kategorisera och den faller alltså in i gruppen Feta twintips, #7. Så tabellen ser nu ut som följande: Typ Primärskida (Sekundärskida) 1. Raceskidor................. 0 (0) 2. Vanliga pistracers........ 0 (0) 3. Budgetskidor.............. 0 (0) 4. All-mountain-skidor..... 0 (0) 5. Vanliga friåkningskidor 0 (0) 6. Normala twintips......... 0 (0) 7. Feta twintips............... 1 (0) 8. Feta friåkningskidor.... 0 (0) 9. Renodlade puderskidor 0 (0) 10. Specialskidor............ 0 (0) NI FÅR SJÄLVA INTE UPPDATERA LISTAN, DET BLIR VÄLDIGT LÄTT FEL DÅ! SKRIV BARA SKIDA, KATEGORI OCH OM DEN EVENTUELLT ÄR DIN ANDRA-SKIDA... Om du inte vet vilken kategori din skida tillhör, säg vad du har så är det säkert någon som vet vart den skall in tabellen! Detta kommer nog bli riktigt kul, och undra vilket skidtyp som kommer vinna?! Känns som att Normala twintips kan få många totalt, både som första och andrahandsskida, och att puderskidor nog är ett andrahandsval hos många... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Vilken skidtyp dominerar på Freeride.nu?
Tillbaka
Topp