Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Vilken techbindning ska man köpa egentligen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1288969" data-attributes="member: 12152"><p>Man får ju helt enkelt välja nivå först. Med den skidan går ju allt superlätt bort rimligen som nämnts. Sen får man ju ta beslut om man ska gå på en 300-400-grammare i ren tech, ökad säkerhet med Tecton/Vipec på bekostnad av vikt och mer plast, fokusera mer på åkning med Shift eller fullt ut på åkning med turmöjlighet med Marker PT. Jag har några grundregler själv i form av att om det är en skida som ska köras hårt så föredrar jag att släpa lite mer vikt mot att få ökad säkerhet med sidolösning i tådelen. Ska det knatas heldagar kör jag ren tech, men då tar jag det också lite lugnare och chansar inte på samma sätt för att minska risken för knäskador. Man kan inte få allt. Redan i inläggets ämnesrad nämner du ju tech så vi kan väl utgå från det antar jag. Då är första frågan Tecton/Vipec eller klassisk tech. Är svaret på den frågan klassisk tech finns det mer jobb att göra. </p><p></p><p>När det gäller val av modell av techbindning finns det ju en uppsjö, men samtidigt är det många modeller som faller ifrån om man granskar djupare. Jag gillar att ha stoppers, om än enkla sådana, för att slippa risken att tappa iväg en skida från stillastående och för att det känns mer vant att ha det jämfört med fångremmar. Jag gillar inte riktigt känslan i U-spring utan föredrar fristående roterande pinnar bak som ger mindre slitage och upplevs som jämnare i sin funktion. Längdjustering är smidigt. God elasticitet vid kompression är också en klar fördel. Justerbar "DIN" istället för utbytesfjädrar är också ett krav för min del. Viktmässigt helst ner mot 300 gram. Sätter man upp dessa kriterier blir det inte många val kvar. För min del just nu skulle det stå mellan en ATK RT10 Evo och någon ur den uppdaterade Raider-serien, tex 12AP, Raider 13 EVO eller Freeraider 15 EVO om du behöver högre DIN. Samtliga med ATK:s nya bromssystem som är enklare än det förra med separat knapp. Kollar man de modellernas vikter i förhållande till deras funktioner och konstruktion är det inte många eller ens några av konkurrenterna som matchar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1288969, member: 12152"] Man får ju helt enkelt välja nivå först. Med den skidan går ju allt superlätt bort rimligen som nämnts. Sen får man ju ta beslut om man ska gå på en 300-400-grammare i ren tech, ökad säkerhet med Tecton/Vipec på bekostnad av vikt och mer plast, fokusera mer på åkning med Shift eller fullt ut på åkning med turmöjlighet med Marker PT. Jag har några grundregler själv i form av att om det är en skida som ska köras hårt så föredrar jag att släpa lite mer vikt mot att få ökad säkerhet med sidolösning i tådelen. Ska det knatas heldagar kör jag ren tech, men då tar jag det också lite lugnare och chansar inte på samma sätt för att minska risken för knäskador. Man kan inte få allt. Redan i inläggets ämnesrad nämner du ju tech så vi kan väl utgå från det antar jag. Då är första frågan Tecton/Vipec eller klassisk tech. Är svaret på den frågan klassisk tech finns det mer jobb att göra. När det gäller val av modell av techbindning finns det ju en uppsjö, men samtidigt är det många modeller som faller ifrån om man granskar djupare. Jag gillar att ha stoppers, om än enkla sådana, för att slippa risken att tappa iväg en skida från stillastående och för att det känns mer vant att ha det jämfört med fångremmar. Jag gillar inte riktigt känslan i U-spring utan föredrar fristående roterande pinnar bak som ger mindre slitage och upplevs som jämnare i sin funktion. Längdjustering är smidigt. God elasticitet vid kompression är också en klar fördel. Justerbar "DIN" istället för utbytesfjädrar är också ett krav för min del. Viktmässigt helst ner mot 300 gram. Sätter man upp dessa kriterier blir det inte många val kvar. För min del just nu skulle det stå mellan en ATK RT10 Evo och någon ur den uppdaterade Raider-serien, tex 12AP, Raider 13 EVO eller Freeraider 15 EVO om du behöver högre DIN. Samtliga med ATK:s nya bromssystem som är enklare än det förra med separat knapp. Kollar man de modellernas vikter i förhållande till deras funktioner och konstruktion är det inte många eller ens några av konkurrenterna som matchar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Vilken techbindning ska man köpa egentligen?
Tillbaka
Topp