Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
vilken tranciver ska jag köpa?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 421823" data-attributes="member: 32948"><p>Visst kan man lära sig använda en transciever på egen hand. Prylen är ungefär hälften så avancerad som en miniräknare i grund och botten. </p><p>Men är det ok att kasta sig ut för berget bara för att du kan hantera denna fantastiska manick? </p><p></p><p>Med all respekt, Frågan är om du i ett skarpt läge kan rädda liv? </p><p>Jag har flera gånger testat vänner med samma åsikt som du. De hittar en transciever på mellan 10-20 minuter, men vet inte hur de ska hantera en lavinsond och har ingen idé om hur de ska gräva. De har heller ingen aning om hur man ger första hjälpen till ett lavinoffer. När tidsluckan på max 15 min passeras tror "räddaren" att han hållt på i 3, kanske 4 minuter... Katastrof! </p><p></p><p>Men viktigast av allt är att kunna identifiera lavinfarlig terräng. Något som många skidåkare skulle behöva lära sig mer av. (Dessutom hade de förmodligen hittat mer bra åkning...) </p><p></p><p><strong>Lavinkurs behövs för alla som ska åka puder. Punkt slut.</strong> </p><p>SLAO Lavin 1 (eller motsvarande) borde vara krav för alla bummare/freeriders/puderdyrkare anser jag.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 421823, member: 32948"] Visst kan man lära sig använda en transciever på egen hand. Prylen är ungefär hälften så avancerad som en miniräknare i grund och botten. Men är det ok att kasta sig ut för berget bara för att du kan hantera denna fantastiska manick? Med all respekt, Frågan är om du i ett skarpt läge kan rädda liv? Jag har flera gånger testat vänner med samma åsikt som du. De hittar en transciever på mellan 10-20 minuter, men vet inte hur de ska hantera en lavinsond och har ingen idé om hur de ska gräva. De har heller ingen aning om hur man ger första hjälpen till ett lavinoffer. När tidsluckan på max 15 min passeras tror "räddaren" att han hållt på i 3, kanske 4 minuter... Katastrof! Men viktigast av allt är att kunna identifiera lavinfarlig terräng. Något som många skidåkare skulle behöva lära sig mer av. (Dessutom hade de förmodligen hittat mer bra åkning...) [b]Lavinkurs behövs för alla som ska åka puder. Punkt slut.[/b] SLAO Lavin 1 (eller motsvarande) borde vara krav för alla bummare/freeriders/puderdyrkare anser jag. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
vilken tranciver ska jag köpa?
Tillbaka
Topp