Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Vilken turbindning ska man välja?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1141393" data-attributes="member: 12152"><p>36mm för Duke och Baron för alpinsula. </p><p>26mm kataloghöjd för Guardian, men i verkligheten 31mm har jag för mig. Den är högre än vad som anges i kataloginfo alla fall. </p><p></p><p>Oavsett är skillnaden i ståhöjd en parameter som för dom allra flesta något som inte spelar någon som helst roll när det är runt 5-7mm (beroende på sula eftersom man mäter till undersidan). Det är betydligt fler som TROR att det är viktigt, eftersom det allt som oftast nämns i samband med bindningsdiskussioner. I realiteten är det väldigt få som känner skillnad mellan 36 och 31mm i ett blindtest. Jag personligen upplever Guardian som något lägre, men det är framförallt när man kliver i bindningen och inte i åkning. Jag kan inte säga att jag ser det som en fördel i alla fall. Det är långt från den låga känsla som man får i tech-bindningar tex, men då tycker jag att det går under gränsen för lagom. Jag tycker det finns en sweetspot i ståhöjd som är runt 20-25mm. Under det och jag tycker att man får lite för lite hävstång på fast underlag. Över det och det upplevs som lite högt. Men det är inte millimeternoga som med tex fotbäddsramp där några få millimeter gör enorm skillnad.</p><p></p><p>Lägre ståhöjd gör att det krävs mer kraft för att kanta i pist, samtidigt som det mer snökänsla förutsatt att alla andra parametrar är lika i framförallt lösare snö. De flesta upplever att skidorna känns bredare och vridigare i kantning när man står lägre men står man högt så blir det istället lite längre väg att gå från kant till kant. För en åkare med taskig teknik och lite halvdan passform på pjäxorna kan det snarare vara en fördel att stå lite högre eftersom krafterna som krävs vid kantning blir aningen lägre. </p><p></p><p>Jag skulle säga att låg ståhöjd är ungefär som klagomål på för stora rampvinklar i bindningsnyheter och hybridspann som får "skidorna att gå bra i pisten tack vare spannsektionen". Det är helt enkelt så man ska tycka, men sen när det kommer till kritan och testar blint så föredrar de flesta en 6-7mm rampvinkel på bindningarna som det typ alltid har varit i all fall och platta eller lätt negativa spann föredras för att det helt enkelt är betydligt enklare att åka med. Jämförelsen med ståhöjd haltar kanske en aning, men vad jag menar är att skillnaden mellan Guardian och Duke är så pass liten att det inte spelar så stor roll som många tror.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1141393, member: 12152"] 36mm för Duke och Baron för alpinsula. 26mm kataloghöjd för Guardian, men i verkligheten 31mm har jag för mig. Den är högre än vad som anges i kataloginfo alla fall. Oavsett är skillnaden i ståhöjd en parameter som för dom allra flesta något som inte spelar någon som helst roll när det är runt 5-7mm (beroende på sula eftersom man mäter till undersidan). Det är betydligt fler som TROR att det är viktigt, eftersom det allt som oftast nämns i samband med bindningsdiskussioner. I realiteten är det väldigt få som känner skillnad mellan 36 och 31mm i ett blindtest. Jag personligen upplever Guardian som något lägre, men det är framförallt när man kliver i bindningen och inte i åkning. Jag kan inte säga att jag ser det som en fördel i alla fall. Det är långt från den låga känsla som man får i tech-bindningar tex, men då tycker jag att det går under gränsen för lagom. Jag tycker det finns en sweetspot i ståhöjd som är runt 20-25mm. Under det och jag tycker att man får lite för lite hävstång på fast underlag. Över det och det upplevs som lite högt. Men det är inte millimeternoga som med tex fotbäddsramp där några få millimeter gör enorm skillnad. Lägre ståhöjd gör att det krävs mer kraft för att kanta i pist, samtidigt som det mer snökänsla förutsatt att alla andra parametrar är lika i framförallt lösare snö. De flesta upplever att skidorna känns bredare och vridigare i kantning när man står lägre men står man högt så blir det istället lite längre väg att gå från kant till kant. För en åkare med taskig teknik och lite halvdan passform på pjäxorna kan det snarare vara en fördel att stå lite högre eftersom krafterna som krävs vid kantning blir aningen lägre. Jag skulle säga att låg ståhöjd är ungefär som klagomål på för stora rampvinklar i bindningsnyheter och hybridspann som får "skidorna att gå bra i pisten tack vare spannsektionen". Det är helt enkelt så man ska tycka, men sen när det kommer till kritan och testar blint så föredrar de flesta en 6-7mm rampvinkel på bindningarna som det typ alltid har varit i all fall och platta eller lätt negativa spann föredras för att det helt enkelt är betydligt enklare att åka med. Jämförelsen med ståhöjd haltar kanske en aning, men vad jag menar är att skillnaden mellan Guardian och Duke är så pass liten att det inte spelar så stor roll som många tror. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Vilken turbindning ska man välja?
Tillbaka
Topp