Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Vilket berg under trädgränsen har högst fallhöjd?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Skantz" data-source="post: 578102" data-attributes="member: 36230"><p>Intressant frågeställning: mitt tips är sök igen hela sverige. Tror dock du inte hittar nå mer än runt 500fhm i skogsterräng kanske kanske upp mot 600fhm.</p><p></p><p></p><p>Några kända toppturer i skogterräng med okej fallhöjder:</p><p>Bergsjöklumpen, Offerdal: 801m öh ger 407fhm i brant klippig skogsterräng. Några svängar på kalfjället först.</p><p>Hällberget, Offerdal: 641m ger 371fhmoch 326m är effektiva. Brant klippigt här med.</p><p>Renfjället, Undersåker: 986m, ger från solgrytan mot Hensjön ca 370fhm i skogsterräng.</p><p>Suljätten Kallbygden 845m: ger 465fhm i skogsterräng men det är inget bra åk.</p><p>Svaalatjahke Norra Jämtland 927m: ger 462fhm men det är några svängar påkalfjället först.</p><p>Grubbfjället Almdalen 864m: ger i skogen runt 300fmh som är effektiva.</p><p>Ett tips från Västerbotten också är Giemsie 1281m: ger 880 fhm varav 440fmh är i brant klippig skogsterräng.</p><p>Runt Stora Sjöfallet finns det runt 500fhm i skogterräng också. Ahkka ligger i samma område. Norge har uppmot 700fhm i skogsterräng vad jag känner till. Finns säkert mer än så där. Vet att Karpaterna ger mycket effektiva fallhöjdsmeter i skogsterräng i Europa. Men Alperna kan säkert ha mer!</p><p></p><p>Det var några kullar med bra fallhöjd i skogar.</p><p>Tipspåområden för dig att kolla upp på kartor i mitt närområde (Jämtland) är. Offerdal, Frostviken, Sydöstra Hotagsfjällen. Mer säger jag inte, men ämnet är intressant.</p><p></p><p>Jämtlands 3 längsta åk är som är effektiva hela vägen:</p><p>Åreskutan 1420mot Åresjön: 1048 fmh</p><p>Helagstoppen 1797 Sydvästgrytan. Först västerut sedan svänger runt söderut: 820 fmh</p><p>Ottfjället 1265 norrut mot Ottsjön: 772 fhm</p><p></p><p>Sedan finns det ett dussin toppar som ger runt 700fhm i Jämtlands län.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Skantz, post: 578102, member: 36230"] Intressant frågeställning: mitt tips är sök igen hela sverige. Tror dock du inte hittar nå mer än runt 500fhm i skogsterräng kanske kanske upp mot 600fhm. Några kända toppturer i skogterräng med okej fallhöjder: Bergsjöklumpen, Offerdal: 801m öh ger 407fhm i brant klippig skogsterräng. Några svängar på kalfjället först. Hällberget, Offerdal: 641m ger 371fhmoch 326m är effektiva. Brant klippigt här med. Renfjället, Undersåker: 986m, ger från solgrytan mot Hensjön ca 370fhm i skogsterräng. Suljätten Kallbygden 845m: ger 465fhm i skogsterräng men det är inget bra åk. Svaalatjahke Norra Jämtland 927m: ger 462fhm men det är några svängar påkalfjället först. Grubbfjället Almdalen 864m: ger i skogen runt 300fmh som är effektiva. Ett tips från Västerbotten också är Giemsie 1281m: ger 880 fhm varav 440fmh är i brant klippig skogsterräng. Runt Stora Sjöfallet finns det runt 500fhm i skogterräng också. Ahkka ligger i samma område. Norge har uppmot 700fhm i skogsterräng vad jag känner till. Finns säkert mer än så där. Vet att Karpaterna ger mycket effektiva fallhöjdsmeter i skogsterräng i Europa. Men Alperna kan säkert ha mer! Det var några kullar med bra fallhöjd i skogar. Tipspåområden för dig att kolla upp på kartor i mitt närområde (Jämtland) är. Offerdal, Frostviken, Sydöstra Hotagsfjällen. Mer säger jag inte, men ämnet är intressant. Jämtlands 3 längsta åk är som är effektiva hela vägen: Åreskutan 1420mot Åresjön: 1048 fmh Helagstoppen 1797 Sydvästgrytan. Först västerut sedan svänger runt söderut: 820 fmh Ottfjället 1265 norrut mot Ottsjön: 772 fhm Sedan finns det ett dussin toppar som ger runt 700fhm i Jämtlands län. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Vilket berg under trädgränsen har högst fallhöjd?
Tillbaka
Topp