Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
vilket fishey? vaför har man uv-filter
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="SNDVLL" data-source="post: 780878" data-attributes="member: 48051"><p>Tips på objektiv har jag tyvärr inget, filmar inget. Ännu i alla fall.</p><p></p><p>Men jag kan förklara för dig vad ett UV-filter gör. </p><p>Framförallt så filtrerar det bort Ultraviolett strålning. Har du inte ett UV-filter och fotar/filmar i starkt solljus så kan dina alster visa bli disiga och tappa färger. Dock kan ett UV-filter försämra kontrast och skärpa. Oftast är det inte synligt. Eftersom det är helt genomskinligt och vanligt ljus inte påverkas av det så fungerar det som skydd för objektivet från damm och repor. Dock är det inte optimalt så det finns naturella filter om det är skydd du är ute efter. </p><p>Själv har jag UV på alla mina objektiv på grund av den verkliga funktionen dom ger. </p><p>Vid landskapsfotografering så skruvar jag oftast även på ett polarisationsfilter för att få en mörkare och blåare himmel.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="SNDVLL, post: 780878, member: 48051"] Tips på objektiv har jag tyvärr inget, filmar inget. Ännu i alla fall. Men jag kan förklara för dig vad ett UV-filter gör. Framförallt så filtrerar det bort Ultraviolett strålning. Har du inte ett UV-filter och fotar/filmar i starkt solljus så kan dina alster visa bli disiga och tappa färger. Dock kan ett UV-filter försämra kontrast och skärpa. Oftast är det inte synligt. Eftersom det är helt genomskinligt och vanligt ljus inte påverkas av det så fungerar det som skydd för objektivet från damm och repor. Dock är det inte optimalt så det finns naturella filter om det är skydd du är ute efter. Själv har jag UV på alla mina objektiv på grund av den verkliga funktionen dom ger. Vid landskapsfotografering så skruvar jag oftast även på ett polarisationsfilter för att få en mörkare och blåare himmel. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
vilket fishey? vaför har man uv-filter
Tillbaka
Topp