Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Fotokunskap
Vilket objektiv för skidbilder?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="hkn" data-source="post: 376026" data-attributes="member: 7851"><p>Så här: Många har redan sagt telezoom och det stämmer. Om jag skulle tvingas klara mig med ett enda objektiv, så skulle jag handla upp mig på ett 70-200. Det är hyggligt allround. </p><p></p><p>Men... Skidfoto är en materialsport. Tyvärr. Du vill antagligen frysa en skidåkare som rör sig. Då kommer du att vilja ha riktigt korta tider och då behöver du ett ljusstarkt objektiv. Köp hellre ETT som är betydligt dyrare än du tänkt dig istället att skvätta iväg pengarna på flera skitgluggar.</p><p></p><p>Den optiska kvaliteten på mer ljusstarka (och dyrare) objektiv är mycket, mycket högre än för de objektiv som brukar paketeras med vanliga kamerahus, så det kan vara idé att köpa en begagnad proffsglugg om säljaren/butiken är pålitlig.</p><p></p><p>Filter, ja... De flesta kameror går bananas när de hamnar i snö. Det kan vara idé att hänga på ett polarisationsfilter som tar bort en del av reflexerna från snön och håller ner ljuset lite. En bi-effekt av polarisationsfilter är att du kan skruva till himlen så att den blir lika blå som i Langley's kataloger.</p><p></p><p>Nackdelar: Polarisationsfilter kostar. Och du måste komma ihåg att skruva av det om ljuset är dåligt (de är som solglasögon – de stjäl en del ljus). Och det är en extra grej att pilla med på, men frågar du mig så är det värt pengarna.</p><p></p><p>Så. Hoppas att det hjälper något. Good luck!</p><p></p><p>:: hkn ::</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="hkn, post: 376026, member: 7851"] Så här: Många har redan sagt telezoom och det stämmer. Om jag skulle tvingas klara mig med ett enda objektiv, så skulle jag handla upp mig på ett 70-200. Det är hyggligt allround. Men... Skidfoto är en materialsport. Tyvärr. Du vill antagligen frysa en skidåkare som rör sig. Då kommer du att vilja ha riktigt korta tider och då behöver du ett ljusstarkt objektiv. Köp hellre ETT som är betydligt dyrare än du tänkt dig istället att skvätta iväg pengarna på flera skitgluggar. Den optiska kvaliteten på mer ljusstarka (och dyrare) objektiv är mycket, mycket högre än för de objektiv som brukar paketeras med vanliga kamerahus, så det kan vara idé att köpa en begagnad proffsglugg om säljaren/butiken är pålitlig. Filter, ja... De flesta kameror går bananas när de hamnar i snö. Det kan vara idé att hänga på ett polarisationsfilter som tar bort en del av reflexerna från snön och håller ner ljuset lite. En bi-effekt av polarisationsfilter är att du kan skruva till himlen så att den blir lika blå som i Langley's kataloger. Nackdelar: Polarisationsfilter kostar. Och du måste komma ihåg att skruva av det om ljuset är dåligt (de är som solglasögon – de stjäl en del ljus). Och det är en extra grej att pilla med på, men frågar du mig så är det värt pengarna. Så. Hoppas att det hjälper något. Good luck! :: hkn :: [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Fotokunskap
Vilket objektiv för skidbilder?
Tillbaka
Topp