Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Vill byta mina tråkiga nybörjarskidor - men alternativen förvirrar
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1329449" data-attributes="member: 12152"><p>Då har du en bit att gå teknikmässigt för att kunna driva en avancerad skida på riktigt. Men om ambitionen att hamna där finns hade jag valt en ganska lätt skida, men med skaplig åkprestanda med ett midjemått på runt 90mm. Det blir en mångsidig skida som kommer att fungera bra i alla tänkbara underlag i pisten. Även om målbilen med piståkning är perfekt manchester i sol är verkligheten dessvärre mycket mångfacetterad i aspekten snö och förhållanden. En smal skida går bra på fast underlag och ger ett högre teoretiskt isbett. Men den fungerar i praktiken bäst främst när det är jämnt, fast eller hårt underlag och bra preparerat. Är det mjukt eller ännu värre ojämn hårdhet kommer den att skära ner och kännas flytig på samma gång i det mjuka och betta på det hårda, vilket gör det svåråkt. Om det snöar under natten, blir uppkört på eftermiddagen, är slaskigt, blir sockersnö blandat med isfläckar osv som det oftast är i verkliga förhållanden, ger en bredare skida ett jämnare bett oavsett underlag och mer trygghet i svängen. Sen får du som bonus en viss offpistpotential även om det inte är något du verkar sträva efter.</p><p></p><p>Just nu är en av de bästa dealarna den här tycker jag:</p><p>[URL unfurl="true"]https://www.sport-conrad.com/en/products/voelkl/blaze-94-sc.html?gad_source=1&gad_campaignid=17176764693&gbraid=0AAAAADEBN19q-HGYChdrOmzcq6sC-1jnB&gclid=CjwKCAiA95fLBhBPEiwATXUsxLlALrFuOXjZCmFHrL-22dyj_m49dAVrv8DnUiyWdFAownhFmIXd1hoCpRcQAvD_BwE[/URL]</p><p></p><p>Det kommer dock att kräva att du fortsätter att utvecklas tekniskt, men det är inte ett jättesteg. När du väl har kört in dig på den typen av skida kommer du att åka mer kraftfullt och våga testa svårare utmaningar. Men det kräver som grund att du har en skaplig pjäxa med bra passform, som kan hantera de ökade krafterna från skidan.</p><p></p><p>Den finns bara kvar i längd 151 cm ser jag. Det kan vara lite kort, men jag har svårt att avgöra det som betydligt längre. Det är dock ändå 96% av din kroppslängd så det ligger inom den valbara skalan för den skidtypen även om det blir ett kompakt paket.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1329449, member: 12152"] Då har du en bit att gå teknikmässigt för att kunna driva en avancerad skida på riktigt. Men om ambitionen att hamna där finns hade jag valt en ganska lätt skida, men med skaplig åkprestanda med ett midjemått på runt 90mm. Det blir en mångsidig skida som kommer att fungera bra i alla tänkbara underlag i pisten. Även om målbilen med piståkning är perfekt manchester i sol är verkligheten dessvärre mycket mångfacetterad i aspekten snö och förhållanden. En smal skida går bra på fast underlag och ger ett högre teoretiskt isbett. Men den fungerar i praktiken bäst främst när det är jämnt, fast eller hårt underlag och bra preparerat. Är det mjukt eller ännu värre ojämn hårdhet kommer den att skära ner och kännas flytig på samma gång i det mjuka och betta på det hårda, vilket gör det svåråkt. Om det snöar under natten, blir uppkört på eftermiddagen, är slaskigt, blir sockersnö blandat med isfläckar osv som det oftast är i verkliga förhållanden, ger en bredare skida ett jämnare bett oavsett underlag och mer trygghet i svängen. Sen får du som bonus en viss offpistpotential även om det inte är något du verkar sträva efter. Just nu är en av de bästa dealarna den här tycker jag: [URL unfurl="true"]https://www.sport-conrad.com/en/products/voelkl/blaze-94-sc.html?gad_source=1&gad_campaignid=17176764693&gbraid=0AAAAADEBN19q-HGYChdrOmzcq6sC-1jnB&gclid=CjwKCAiA95fLBhBPEiwATXUsxLlALrFuOXjZCmFHrL-22dyj_m49dAVrv8DnUiyWdFAownhFmIXd1hoCpRcQAvD_BwE[/URL] Det kommer dock att kräva att du fortsätter att utvecklas tekniskt, men det är inte ett jättesteg. När du väl har kört in dig på den typen av skida kommer du att åka mer kraftfullt och våga testa svårare utmaningar. Men det kräver som grund att du har en skaplig pjäxa med bra passform, som kan hantera de ökade krafterna från skidan. Den finns bara kvar i längd 151 cm ser jag. Det kan vara lite kort, men jag har svårt att avgöra det som betydligt längre. Det är dock ändå 96% av din kroppslängd så det ligger inom den valbara skalan för den skidtypen även om det blir ett kompakt paket. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Vill byta mina tråkiga nybörjarskidor - men alternativen förvirrar
Tillbaka
Topp