Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Vill byta mina tråkiga nybörjarskidor - men alternativen förvirrar
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1329741" data-attributes="member: 144594"><p>Så du ser inte behov av över 90 mm men rekommenderar max 78 mm. Min gissning är att du själv ofta åker på bredare skidor än 78 mm i pist, därav frågan.</p><p></p><p>Jag får känslan att en del som föreslår ”smala skidor” till andra knappt ens själva har utvärderat att åka på medelbreda allmountain i pister med varierande underlag. En del andra som själva alltid sedan länge åker på 88+ mm skidor även i pister föreslår ändå betydligt smalare till andra som frågar - ofta med motiveringen att dessa andra nog ”behöver utveckla sin carving” och liknande.</p><p></p><p>Jag är själv inte alls negativ till smalare skidor men är positiv till medelbreda skidor i pist. Och jag är nog starkt färgad av egen erfarenhet.</p><p></p><p>Fru fredw som började åka skidor vid 40+ ålder slog snabbt i taket på sina första skidor som hade just 67 mm midja. Men hon gillar fart, har starka ben och åker ganska kraftfullt (jag känner igen allt det som Sooffi skriver…) och det var dags att byta till mer kompetenta skidor. I Åre fick hon låna ett par Völkl Kenja med 92 mm midja som hon tog ut i ett stenhårt Gästrappet (detta var v 51…). Isigt, påfruset, knöligt, skrovligt. Sonens kommentar efter första åket var ordagrant: ”Mamma, vad hände?” Från ett åk till nästa hittade hon hem i tekniken, slutade sladda, började åka med stabila skärande svängar och trygghet i den högre fart hon ville hålla. Och bredden tog henne lätt över de isknölar och snövallar som fanns överallt.</p><p></p><p>Senare märkte vi att hon behövde styvare pjäxor för att matcha skidorna, och hon har successivt ökat från 60 flex som nybörjare till 90 och nu 100.</p><p></p><p>Nu tror jag att ungefär samma positiva skulle hänt på ett par smalare svängglada fartstabila premiumskidor, särskilt i just den typen av kalll betongsnö. Dvs typ såna rena pistskidor som Ockåäö föreslår - inget fel på dem. Men större bredd, upp till 88-92 mm förhindrar inte en utveckling till bättre skärande svängar. Och då var nog just Völkl Kenja ändå litet för ”tuffa” (styva och inte helt förlåtande) för hennes kapacitet just då. Men lägg därtill alla fördelar med ökad bredd när snön i pisten är mjukare, nyare, blötare, ojämnare, uppkörd, puckligare etc så har fördelarna med den större bredden absolut vägt över.</p><p></p><p>Jag har en liknande story för mig själv men det får bli en annan gång. Men jag tycker det vore mycket synd om Sooffi inte ens teståker en hyggligt stabil allmountain-skida av den typ/bredd som t ex MnO rekommenderar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1329741, member: 144594"] Så du ser inte behov av över 90 mm men rekommenderar max 78 mm. Min gissning är att du själv ofta åker på bredare skidor än 78 mm i pist, därav frågan. Jag får känslan att en del som föreslår ”smala skidor” till andra knappt ens själva har utvärderat att åka på medelbreda allmountain i pister med varierande underlag. En del andra som själva alltid sedan länge åker på 88+ mm skidor även i pister föreslår ändå betydligt smalare till andra som frågar - ofta med motiveringen att dessa andra nog ”behöver utveckla sin carving” och liknande. Jag är själv inte alls negativ till smalare skidor men är positiv till medelbreda skidor i pist. Och jag är nog starkt färgad av egen erfarenhet. Fru fredw som började åka skidor vid 40+ ålder slog snabbt i taket på sina första skidor som hade just 67 mm midja. Men hon gillar fart, har starka ben och åker ganska kraftfullt (jag känner igen allt det som Sooffi skriver…) och det var dags att byta till mer kompetenta skidor. I Åre fick hon låna ett par Völkl Kenja med 92 mm midja som hon tog ut i ett stenhårt Gästrappet (detta var v 51…). Isigt, påfruset, knöligt, skrovligt. Sonens kommentar efter första åket var ordagrant: ”Mamma, vad hände?” Från ett åk till nästa hittade hon hem i tekniken, slutade sladda, började åka med stabila skärande svängar och trygghet i den högre fart hon ville hålla. Och bredden tog henne lätt över de isknölar och snövallar som fanns överallt. Senare märkte vi att hon behövde styvare pjäxor för att matcha skidorna, och hon har successivt ökat från 60 flex som nybörjare till 90 och nu 100. Nu tror jag att ungefär samma positiva skulle hänt på ett par smalare svängglada fartstabila premiumskidor, särskilt i just den typen av kalll betongsnö. Dvs typ såna rena pistskidor som Ockåäö föreslår - inget fel på dem. Men större bredd, upp till 88-92 mm förhindrar inte en utveckling till bättre skärande svängar. Och då var nog just Völkl Kenja ändå litet för ”tuffa” (styva och inte helt förlåtande) för hennes kapacitet just då. Men lägg därtill alla fördelar med ökad bredd när snön i pisten är mjukare, nyare, blötare, ojämnare, uppkörd, puckligare etc så har fördelarna med den större bredden absolut vägt över. Jag har en liknande story för mig själv men det får bli en annan gång. Men jag tycker det vore mycket synd om Sooffi inte ens teståker en hyggligt stabil allmountain-skida av den typ/bredd som t ex MnO rekommenderar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Vill byta mina tråkiga nybörjarskidor - men alternativen förvirrar
Tillbaka
Topp