Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vill du hjälpa en skoterförare att välja skider?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 950335" data-attributes="member: 12152"><p>Det var sannerligen en rejäl åkare viktmässigt! Därmed blir också frågan unik, trots att det är en fråga som ställts massa gånger med liknande formulering. Vikten har väldigt stor betydelse vid valet av skidor, både när det gäller längd och val av modell, eftersom man behöver en styvare skida om man är tyngre. Många säger att det är enbart vikten som spelar roll, men jag brukar titta på en helhet på fysiken för att rekommendera skidor. Din vikt, längd och allmänna fysiska status ger en totalbild av vad du ska ha för skidor. För dig som är så pass stor rekommenderar jag en så styv skida som möjligt i rätt breddsegment. Eftersom du är nybörjare tycker jag inte att du ska gå upp så mycket i bredd, i alla fall inte med det första paret. Max 100mm skulle jag säga. Sen kan du gå upp mot "full" bredd senare när du har kommit igång lite och vet vad du vill ha. </p><p></p><p>Och tips på modeller? Tja, det är faktiskt inte helt självklart för en sådan jätte... Vad har du för budget? Ska det handlas nytt för 10 papp, eller har du tänkt att komma billigt undan med begagnat för några tusen, eller är det någonstans däremellan?</p><p></p><p>När det gäller val av modell så låter det i mina öron som att du inte ska gå på en ren twintip/jibb-skida, utan en vanlig allroundskida som du kan köra på rejält med i pisten. Välj en skida med rockerinslag (skidan böjd åt "fel håll" i spets och/eller bakände. Mvh lågstadieläraren) som gör att även en 90-100mm bred (utläses smal i dessa sammanhang) fungerar skapligt utanför pisten. Nästan alla skidor har tillräckligt med twintip i bakänden för att det ska gå att köra lite bakåt och öva lite rotationer när den andan faller på.</p><p></p><p>Längden bör ligga i närheten av, eller strax över 190cm. Absolut inte kortare än 185cm, och redan det är egentligen för kort. </p><p></p><p>Spontana förslag:</p><p></p><p>Blizzard Bonafide 187cm - Stabilt bygge med mycket metall i. Pallar en tung åkare. </p><p></p><p>Extrem PT 188cm - Relativt styv och väldämpad och bra för tunga personer i den längsta längden. Kanonbra i pisten och numera med en trevlig rocker. Annars kommer en Project 100 (mm) nästa år som verkar riktigt lovande från Extrem, men den finns väl bara i enstaka "mäss-exemplar" än så länge. Nuvarande Project 110 är lite bred för dig, men är annars kanske den skida som är allra hårdast och mest bastant av alla jag har testat av årets skidor. Det är långt från en nybörjarskida dock, utan snarare en riktig högprestandapjäs. </p><p></p><p>Head Motörhead-serien - Neutrala skidor som iofs inte är speciellt hårda, men som jag ändå kan vara värda en koll. Klassiska konstruktioner och Head gillas ofta av lite större åkare generellt sett. </p><p></p><p>Moment Tahoe? - Nån som testat? 188:an där kanske kan vara värd att spana in. Jag har dock ingen koll på flexkaraktären där. Hasse? Lite mer åt jibbhållet, men ingen ren TT i balans som det ser ut på pappret. </p><p></p><p>Rossignol Experience 98 - Riktigt stabil skida som kräver en tung åkare för att vakna till. Perfekt för dig. Väldigt långt från jibb, utan snarare en ren pistskida med lite freerideinslag. </p><p></p><p>Salomon Sentinel - En lite bortglömd skida som finns upp till 191cm. Riktigt bra i pisten och gör inte bort sig utanför heller för den delen, även om det är en bit från en puderskida. Ungefär som Experience när det gäller fördelningen pist-freeride-jibb. Ren klassisk pistskida i balans och karaktär. </p><p></p><p>/MnO</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 950335, member: 12152"] Det var sannerligen en rejäl åkare viktmässigt! Därmed blir också frågan unik, trots att det är en fråga som ställts massa gånger med liknande formulering. Vikten har väldigt stor betydelse vid valet av skidor, både när det gäller längd och val av modell, eftersom man behöver en styvare skida om man är tyngre. Många säger att det är enbart vikten som spelar roll, men jag brukar titta på en helhet på fysiken för att rekommendera skidor. Din vikt, längd och allmänna fysiska status ger en totalbild av vad du ska ha för skidor. För dig som är så pass stor rekommenderar jag en så styv skida som möjligt i rätt breddsegment. Eftersom du är nybörjare tycker jag inte att du ska gå upp så mycket i bredd, i alla fall inte med det första paret. Max 100mm skulle jag säga. Sen kan du gå upp mot "full" bredd senare när du har kommit igång lite och vet vad du vill ha. Och tips på modeller? Tja, det är faktiskt inte helt självklart för en sådan jätte... Vad har du för budget? Ska det handlas nytt för 10 papp, eller har du tänkt att komma billigt undan med begagnat för några tusen, eller är det någonstans däremellan? När det gäller val av modell så låter det i mina öron som att du inte ska gå på en ren twintip/jibb-skida, utan en vanlig allroundskida som du kan köra på rejält med i pisten. Välj en skida med rockerinslag (skidan böjd åt "fel håll" i spets och/eller bakände. Mvh lågstadieläraren) som gör att även en 90-100mm bred (utläses smal i dessa sammanhang) fungerar skapligt utanför pisten. Nästan alla skidor har tillräckligt med twintip i bakänden för att det ska gå att köra lite bakåt och öva lite rotationer när den andan faller på. Längden bör ligga i närheten av, eller strax över 190cm. Absolut inte kortare än 185cm, och redan det är egentligen för kort. Spontana förslag: Blizzard Bonafide 187cm - Stabilt bygge med mycket metall i. Pallar en tung åkare. Extrem PT 188cm - Relativt styv och väldämpad och bra för tunga personer i den längsta längden. Kanonbra i pisten och numera med en trevlig rocker. Annars kommer en Project 100 (mm) nästa år som verkar riktigt lovande från Extrem, men den finns väl bara i enstaka "mäss-exemplar" än så länge. Nuvarande Project 110 är lite bred för dig, men är annars kanske den skida som är allra hårdast och mest bastant av alla jag har testat av årets skidor. Det är långt från en nybörjarskida dock, utan snarare en riktig högprestandapjäs. Head Motörhead-serien - Neutrala skidor som iofs inte är speciellt hårda, men som jag ändå kan vara värda en koll. Klassiska konstruktioner och Head gillas ofta av lite större åkare generellt sett. Moment Tahoe? - Nån som testat? 188:an där kanske kan vara värd att spana in. Jag har dock ingen koll på flexkaraktären där. Hasse? Lite mer åt jibbhållet, men ingen ren TT i balans som det ser ut på pappret. Rossignol Experience 98 - Riktigt stabil skida som kräver en tung åkare för att vakna till. Perfekt för dig. Väldigt långt från jibb, utan snarare en ren pistskida med lite freerideinslag. Salomon Sentinel - En lite bortglömd skida som finns upp till 191cm. Riktigt bra i pisten och gör inte bort sig utanför heller för den delen, även om det är en bit från en puderskida. Ungefär som Experience när det gäller fördelningen pist-freeride-jibb. Ren klassisk pistskida i balans och karaktär. /MnO [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vill du hjälpa en skoterförare att välja skider?
Tillbaka
Topp