Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Vill ngn ge lite tips?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="freeride_nu" data-source="post: 6301" data-attributes="member: 10565"><p>Varför vill du inte ha carvingskidor? Som jag ser det finns det bara tre anledningar till att INTE köpa den nya generationens skidor, carving/timglas.</p><p></p><p>1. Man åker tur/längdåkning.</p><p>2. Man har ont om pengar och kan köpa ett par gamla modeller mycket mycket billigt. (Eftersom ingen annan vill ha dem.)</p><p>3. Du kör puckelpist på elitnivå.</p><p></p><p>När carvingsskidorna kom för några år sedan sades det att de var direkt olämpliga för nybörjare eftersom de inte gick att sladda på och endast fungerade i välpistade backar. Detta gäller absolut inte längre. Jag skulle vilja påstå att en mjuk skida med "moderat" carvingskärning fungerar alldeles utmärkt i de flesta situationer och är överlägsen en "mormalskuren" skida på de flesta punkter även för en åkare som inte har tekniken för skärande svängar.</p><p></p><p>Med dagens tillverkningsteknik har man lyckats få till skidor som är mycket vridstyva samtidigt som de är mjuka i längsled vilket innebär en skida med gott bett på hård pist som samtidigt fungerar utmärkt i lössnö. Dvs. riktigt bra allroundskidor! Vad man kanske bör undvika är dock skidor med mycket smal midja och riktigt kraftig carvingskärning (svängradie < 15 m). Dessa skidor är i första hand gjorda för skärande svängar i pist och kan kännas mycket nervösa och jobbiga i högre hastigheter och off-pist. </p><p></p><p>Det finns mycket att säga om detta och jag föreslår att du om möjligt testar lite olika skidor innan du handlar och själv bildar dig en uppfattning om vilken skida som passar dig bäst. Det ÄR stor skillnad på olika skidor...</p><p></p><p>MVH/MM</p><p></p><p>PS! Jag är inte expert på ämnet och det vore kul att höra lite andra synpunkter! DS.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="freeride_nu, post: 6301, member: 10565"] Varför vill du inte ha carvingskidor? Som jag ser det finns det bara tre anledningar till att INTE köpa den nya generationens skidor, carving/timglas. 1. Man åker tur/längdåkning. 2. Man har ont om pengar och kan köpa ett par gamla modeller mycket mycket billigt. (Eftersom ingen annan vill ha dem.) 3. Du kör puckelpist på elitnivå. När carvingsskidorna kom för några år sedan sades det att de var direkt olämpliga för nybörjare eftersom de inte gick att sladda på och endast fungerade i välpistade backar. Detta gäller absolut inte längre. Jag skulle vilja påstå att en mjuk skida med "moderat" carvingskärning fungerar alldeles utmärkt i de flesta situationer och är överlägsen en "mormalskuren" skida på de flesta punkter även för en åkare som inte har tekniken för skärande svängar. Med dagens tillverkningsteknik har man lyckats få till skidor som är mycket vridstyva samtidigt som de är mjuka i längsled vilket innebär en skida med gott bett på hård pist som samtidigt fungerar utmärkt i lössnö. Dvs. riktigt bra allroundskidor! Vad man kanske bör undvika är dock skidor med mycket smal midja och riktigt kraftig carvingskärning (svängradie < 15 m). Dessa skidor är i första hand gjorda för skärande svängar i pist och kan kännas mycket nervösa och jobbiga i högre hastigheter och off-pist. Det finns mycket att säga om detta och jag föreslår att du om möjligt testar lite olika skidor innan du handlar och själv bildar dig en uppfattning om vilken skida som passar dig bäst. Det ÄR stor skillnad på olika skidor... MVH/MM PS! Jag är inte expert på ämnet och det vore kul att höra lite andra synpunkter! DS. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Vill ngn ge lite tips?
Tillbaka
Topp