Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilse i projektarbetet - Skidans flex
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Egil" data-source="post: 871121" data-attributes="member: 33577"><p>Själv gillar jag bambu som kärnmaterial då det inte flexar lineärt utan är relativt mjukt i början och styvnar till rejält efter en bit in i flexet dessutom är det smått "omöjligt" att ha av en kärna av bambu.</p><p>Träkärnans profil är inte det lättaste att fåtill om du inte har nått att att utgå ifrån. Skulle jag som du inte ha någon fabrik att tillgå så skulle jag bygga mig en mätjigg och mäta div skräpskidor som jag sen sågade sönder för att kolla kärnprofil, ingående material.</p><p>Fins fler aspekter på hur du vill att profilen ska se ut än skidans totala flex. Hur vill du att den ska flexa? en rockerskida kan man göra klart styvare i ändarna då den inte behöver ändra form av lössnön för att få flyt och ej heller behöver böjas för att initiera sväng på hårt.</p><p>Värt att beakta är att gör man en hård variant av en skida så räcker 0.3mm för att förändra skidans totalflex radikalt så va jäkligt nogranna om ni inte har en CNCfräs när ni tillverkar kärnan.</p><p></p><p></p><p>Lyckatill!!!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Egil, post: 871121, member: 33577"] Själv gillar jag bambu som kärnmaterial då det inte flexar lineärt utan är relativt mjukt i början och styvnar till rejält efter en bit in i flexet dessutom är det smått "omöjligt" att ha av en kärna av bambu. Träkärnans profil är inte det lättaste att fåtill om du inte har nått att att utgå ifrån. Skulle jag som du inte ha någon fabrik att tillgå så skulle jag bygga mig en mätjigg och mäta div skräpskidor som jag sen sågade sönder för att kolla kärnprofil, ingående material. Fins fler aspekter på hur du vill att profilen ska se ut än skidans totala flex. Hur vill du att den ska flexa? en rockerskida kan man göra klart styvare i ändarna då den inte behöver ändra form av lössnön för att få flyt och ej heller behöver böjas för att initiera sväng på hårt. Värt att beakta är att gör man en hård variant av en skida så räcker 0.3mm för att förändra skidans totalflex radikalt så va jäkligt nogranna om ni inte har en CNCfräs när ni tillverkar kärnan. Lyckatill!!! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilse i projektarbetet - Skidans flex
Tillbaka
Topp