Völkl 2009

• Trådstartare Trådstartare Eda
  • Start datum Start datum

Eda

Medlem
Völkl 2009
Tjena,
Är sugen på att köpa ett par Katana men undrar lite om vad som händer till nästa år.
Någon som har koll på völklmodellerna mantra, gotama och katana til nästa år?
Händer det något med dessa eller är det bara ny grafik??

//E

Völkl 2009
Av vad jag vet så är det bara ny grafik. Men kolla även in de andra skidorna, tex chopsticks som verkar vara en riktigt kompetent skida!

Völkl 2009
VARNING för Völkl Katana. Ett riktigt stycke skit. Skön att åka på men katastrofalt dålig kvalitet!

Inte nog med att tailarna delaminerar, det värsta är hur dålig hållbarhet det är på belag och framförallt laminatet under. Mina skidor är nu slutkörda och det är bara att kasta skiten i soptunnan.

Jag har inte åkt hårdare på detta par än mina tidigare skidor, men hur dom ser ut i jämförelse är ett absolut skämt.

Köp absolut inte denna skida.

Völkl 2009
Måste tyvärr instämma med FF angående Katanans kvalitet. Kom hem igårkväll efter en underbar vecka i Schweiz med en hel del puderkörning på mina nya Katana. Underbar skida för puder, men vid puderkörning får man oundvikligen en och annan stenkänning. Belagen ser numera helt katastrofala ut på mina nya skidor, känns som att Katanans belag har tämligen medioker tålighet för stenkänning. Som tur är har stålkanterna klarat sig intakta så det är fortfarande ingen jättekatastrof.

Den så kallade "powder channel" eller vad dom kallar den är ett riktigt jäkla skämt. Började delaminera redan första dagen på mina skidor. I tisdags på Gemstock såg jag en kille som hela tiden bar runt på sina Katana med tailen uppåt, förmodligen för att skydda denna "powder channel" från att totalt haverera.

Intressant att höra att man inte är ensam om sina upplevelser angående Katanans kvalitet.

/JN

Völkl 2009
Det är reklamation enligt Völkl i Schweiz när jag pratade med de. Men efter jag har sett två skidor med delaminerade powder channels så vete katten. Det mesta är bara kosmetiska defekter och inverkar inte på skidan uppförande.

Sen att belaget är extremt tunt är inte oväntat då jag redan förra året sade att Völkl hade extremt tunna belag som inte tål hajbett. Belaget är ca 1mm bara på alla Völkl skidor som jag har lagat i år.

Förövrigt aå är Katanan en grym skida.

Sen att skidorna ser dåliga ut efter en vecka på Gemstock är helt normalt. Jag vet då jag får laga skidor varje dag som är på det berget. Är bara sten under snön där så det är inget ovanligt. Spelar ingen roll vilken skida du har på detta här berget. Jag lovar.

//H

Völkl 2009
Jag kanske överdrev då jag skrev att "powder channel" har delaminerat. Som Hasse skriver så är det förmodligen mest kosmetiskt, men icke desto mindre så ser det förjävligt ut.

Angående belagen så önskar man ju såklart alltid att dom skulle klara stenhugg bättre, men dessa känns som sagt i klenaste laget för ett par puderskidor. Även om jag bara tillbringade 1 dag under veckan på det allmänt steniga Gemstock. På kullarna i Davos verkar det finnas mer gräs under snön så där klarade jag mig bättre.

Vilka skidfabrikat/modeller anses allmänt ha tåliga belag? Detta är en faktor som jag verkligen skall försöka väga in vid nästa skidköp.

/JN

Völkl 2009
Mina Kneissl T@nker anno -01 hade extremt tåliga belag, dom rullade strax över 5 säsonger med alptrippar, extrem-sm och -nm utan att få några coreshots.
Tycker personligen att mina nuvarande skidor håller bra trots en hel del stenåkning både i alperna och hemma i Åre (Goddha 191 och 114).

Völkl 2009
Hjulbult sa:
Jag kanske överdrev då jag skrev att "powder channel" har delaminerat. Som Hasse skriver så är det förmodligen mest kosmetiskt, men icke desto mindre så ser det förjävligt ut.

Angående belagen så önskar man ju såklart alltid att dom skulle klara stenhugg bättre, men dessa känns som sagt i klenaste laget för ett par puderskidor. Även om jag bara tillbringade 1 dag under veckan på det allmänt steniga Gemstock. På kullarna i Davos verkar det finnas mer gräs under snön så där klarade jag mig bättre.

Vilka skidfabrikat/modeller anses allmänt ha tåliga belag? Detta är en faktor som jag verkligen skall försöka väga in vid nästa skidköp.

/JN
Svar:
Kneissl Tanker holdt som faan for meg, dessverre skulle den nå ha hatt 10-15mm ekstra på midjen nå anno 2008. Kanonski!!

Edit: Ser ut som jeg var enig med Utter gitt.

Senast ändrad:
Völkl 2009
Hendryx har ganska så tjockt belag. Även Dynastar, Line, K2.. Sen gillar ju alltid stenar nya skidor ;) De älskar att bita nya skidor...

Men som sagt det är mest kosmetiskt på Powder Channel på de jag har sett så jag har svårt att tro att det är en reklamation p.g.a det. Sen att FF skidor är mera sönder det är en annan sak.

//H

Völkl 2009
Hasse sa:
Men som sagt det är mest kosmetiskt på Powder Channel på de jag har sett så jag har svårt att tro att det är en reklamation p.g.a det. Sen att FF skidor är mera sönder det är en annan sak
Men frågan är om det verkligen kan anses rimligt att man skall behöva kånka runt på skidorna med tailen uppåt bara för att man blitt rädd då "powder channel" ser kass ut. Den stackars killen jag såg i tisdags på Gemstock gjorde i alla fall så. Själv vägrar jag så vi får väl se hur grejerna klarar sig i längden.

Lite kass tycker jag nog att det är med en konstruktion som visuellt garanterat ser förjäklig ut efter ett par dagars användning. Även om det "bara" är kosmetiskt. Skulle vara intressant att höra om det finns någon som äger ett par Katana med intakt "powder channel" efter en veckas användning?

/JN

Völkl 2009
Det är ju samma sak som med alla swallow-tails de spricker ju om man inte ta det väldigt försiktigt med de. Säger ju sig själv att med en sån konstruktion så blir det ju lätt defekter. Scott:s skidor ser likadan ut efter tre dagars användning. Sen förstår jag inte folk som går och sätter ner tailen hela tiden på skidorna när de går.

//H

Völkl 2009
Hmmm... låter inte bra det där med Katana. Testade dem tidigare i år i puder och även innan dess i hård pist i Åre med bara konstsnö och tyckte mycket om dem.

vad tror ni om kvlitet till nästa år? kommer det hända något tro??

//E

Völkl 2009
TexMurphy sa:
Är du verkligen sugen på en Kina byggd skida?

Tex
Skulle säga att inom tre år så kommer de flesta skidor byggas i Kina. Jag har åkt på mina Line hela säsongen och de är grym kvalité i dessa. Har inte haft problem med dessa alls. Och ja de byggs i samma fabrik som Völkl, Karhu och K2.

//H

Völkl 2009
Tråkigt värre det här med Katanan. Var inne lite på att köpa till nästa år, men efter att ha läst detta blir man ju onekligen lite fundersam. Helt klart en besvikelse efter att hört alla lovord om dessa lagg. Får fundera vidare på vad man ska åka nästa år då :/

Völkl 2009
Jo det har jag förstått, men det kan ju vara trevligt med ett par skidor som klarar lite stenkänningar iaf. Blir lätt en och annan ibland tyvärr.

Völkl 2009
Som jag har skrivit ovanför här så finns det ingen skida som klarar en sten. Oki vissa klarar det bättre.

//H

Völkl 2009
Jag har åkt mina Katana i ca 80 dagar den här säsongen. Har en endaste repa undertill och den fick jag dag 3. Mina powderchannels har klarat sig jättebra, inga problem alls där. Min kompis fick däremot problem med att den ena powder channeln sprack, men Völkl bytte ut skidan utan problem. Han skickade in bilder och Völkl gav honom 2 helt nya skidor.

Tillbaka
Topp