Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Völkl G4 - 188 eller 198?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 12666" data-attributes="member: 13245"><p>Jag väger endast 65 och kör på 198 (G41, men det är samma sak). Jag håller med om att en kortare skida är smidigare när det är trångt. Dock är t.ex. skogsåkning inget alls problem med långa breda skidor. Tvärtom faktiskt, i skogen ger extra flyt snarare mer manöverbarhet. Detta är ännu mer tydligt på telisar där manöverbarheten i skog är ännu mer kritisk på gruna av att man så att säga sprider ut skidorna mer i längsled och dessutom måste flytta mer kropp för att initiera svängen. G41 198 är den bästa skogskida jag kört. </p><p></p><p>I pist och uppkörda förhållanden är det inte heller direkt svårare med 198 än 188. Jag tycker t.ex. inte 198an känns hårdare. Däremot är det en viss skillnad i känsla. 188an känns lite mer "under foten" och lite krispigare medan 198an ger ännu mer av den specialla "G41-känslan" av att ligga otroligt stabilt och dämpat i skäret (som jag gillar skarpt).</p><p></p><p>I lössnö är det säkert lite skillnad i bärighet, men med min lätta vikt är det inget stort problem på någon av skidorna, iallafall inte i den snö jag kört. Ibalnd tenderar 198orna att villja skära ihop där fram. Detta händer i regel när man fegar och inte låter skidorna jobba tillräckligt långt utanför kroppen. Detta är också något som gäller i allmänhet. Ju bättre man kör, ju renare skär (i pist), ju fortare, ju mer kantning osv, desto mindre kommer man känna några nackdelar med en längre skida. Åker man med skidorna på tvären blir givetvis en längre skida snabbt mycket bökig.</p><p></p><p>Tänk på att G41orna har lite twintip och en väldigt rejäl framspets, så själva åkytan är ganska kort i förhållande till skidans längd. Jämfört med ett par 198 Völkl storslalom är t.ex åkytan drygt 6cm kortare på G41 198.</p><p></p><p>HWC HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 12666, member: 13245"] Jag väger endast 65 och kör på 198 (G41, men det är samma sak). Jag håller med om att en kortare skida är smidigare när det är trångt. Dock är t.ex. skogsåkning inget alls problem med långa breda skidor. Tvärtom faktiskt, i skogen ger extra flyt snarare mer manöverbarhet. Detta är ännu mer tydligt på telisar där manöverbarheten i skog är ännu mer kritisk på gruna av att man så att säga sprider ut skidorna mer i längsled och dessutom måste flytta mer kropp för att initiera svängen. G41 198 är den bästa skogskida jag kört. I pist och uppkörda förhållanden är det inte heller direkt svårare med 198 än 188. Jag tycker t.ex. inte 198an känns hårdare. Däremot är det en viss skillnad i känsla. 188an känns lite mer "under foten" och lite krispigare medan 198an ger ännu mer av den specialla "G41-känslan" av att ligga otroligt stabilt och dämpat i skäret (som jag gillar skarpt). I lössnö är det säkert lite skillnad i bärighet, men med min lätta vikt är det inget stort problem på någon av skidorna, iallafall inte i den snö jag kört. Ibalnd tenderar 198orna att villja skära ihop där fram. Detta händer i regel när man fegar och inte låter skidorna jobba tillräckligt långt utanför kroppen. Detta är också något som gäller i allmänhet. Ju bättre man kör, ju renare skär (i pist), ju fortare, ju mer kantning osv, desto mindre kommer man känna några nackdelar med en längre skida. Åker man med skidorna på tvären blir givetvis en längre skida snabbt mycket bökig. Tänk på att G41orna har lite twintip och en väldigt rejäl framspets, så själva åkytan är ganska kort i förhållande till skidans längd. Jämfört med ett par 198 Völkl storslalom är t.ex åkytan drygt 6cm kortare på G41 198. HWC HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Völkl G4 - 188 eller 198?
Tillbaka
Topp